Bildet viser fylkesveg 86 over toppen av Ballesvikskaret. Fiskeværet Gryllefjord kan ses i bakgrunnen til høyre. (Bilde: Statens vegvesen)

NCC fikk kontrakten 20 dager etter anbudsfristen

Signeringen fant sted 7. september. Få anbydere og rene anbud er viktige årsaker til at avgjørelsen kunne tas så fort.

- Det var ingen forbehold eller uteglemte poster, sier prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen. - Dessuten hadde vi kort klagefrist. Det var bare to anbydere. Vi var i kontakt med det firmaet som ikke fikk jobben og fikk bekreftet at det ikke var interessert i å klage.

- Hvorfor var det viktig å komme i gang så fort som mulig?

- Oppdraget omfatter ikke bare tunneldrift. NCC skal også legge ut store sjøfyllinger. Masse til fyllingene skal tas fra et sidetak som det er vanskelig å komme til om vinteren. Vi vil at entreprenøren skal kunne ta ut mest mulig før snøen kommer. Det er også en fordel å komme i gang med tunneldriften før vinteren. Vi ville ikke at det skulle stå på oss, sier Geir Østvik.





Brubygging neste år

Ballesvikskartunnelen blir 850 meter lang og får profil T 8,5. NCC skal også anlegge ca. 500 meter tilstøtende veger. Fyllingene skal legges ut på begge sider av Gryllefjorden. Mellom dem skal det bygges en 315 meter lang stålkassebru med et hovedspenn på 125 meter. Den lyses ut i mars neste år.

Tunnelen og brua inngår i fylkesveg 86. Når anlegget fullføres høsten 2013, blir vegen kortere og bedre, men hovedhensikten med prosjektet er å fjerne rasfarlige strekninger fra vegnettet.





Mest rassikringsmidler

Prosjektene som tunnelen og brua inngår i, er de to største av 17 delprosjekter i Torskenpakken, som vil koste rundt 350 millioner kroner. Som navnet antyder, skal mesteparten av pengene investeres i Torsken kommune på Senja, men ytterligere tre kommuner vil nyte godt av investeringene.

På mange av vegene som Torskenpakken omfatter er det rasfarlige strekninger. 71 prosent av utgiftene til Torskenpakken blir derfor dekket med statlige rassikringsmidler. De øvrige 29 prosentene dekkes av Troms fylkeskommune.

Overskuddsmasse fra tunnelen blir brukt i sjøfyllingene, men det trengs mye mer. Ikke mindre enn 300 000 kbm skal tas ut fra steinbruddet. Det ble åpnet av Kystverket fordi man trengte masse til en molo i fiskeværet Gryllefjord. Steinen skal sprenges ut i to nivåer. Bruddet blir senere dekket til med løsmasser.