Ny RV 4 på Hadeland. Her vises Morstadkrysset sør for Gran sentrum og søndre tunnelporter. (Bilde: Vegvesenet)

VEIUTBYGGING

NCC bygger motorvei på Hadeland

For over en milliard.

I oktober starter utbyggingen av firefelts motorvei på Riksvei 4 på Hadeland.

Veien er en av hovedfartsårene mellom Oppland fylke og Oslo. Den skal bygges ut med fire kjørefelt og midtdeler på en strekning på 9,3 km mellom kommunegrensa i sør og Jaren i nord.

Storprosjekt

I Gran sentrum skal trafikken gå i en 1,7 km lang tunnel. I tillegg blir det bygget cirka 10 kilometer lokalveger og 1,4 kilometer ny gang- og sykkelveg. Prosjektet er planlagt å stå ferdig i 2016.

– Prosjektet er det største prosjektet vi har i form av penger for prosjekt Vestoppland, så vi gleder oss til å komme i gang, sier byggleder fra Statens vegvesen, Sturla Elvsveen.

Prosjektet har en kontraktsum på 1.116,5 millioner kroner.

Henter inn arbeidskraft

Veiprosjektet skal utføres av NCC.

– Det er det største pågående prosjektet vi har her i Norge, og vi ser fram til å sette i gang, sier sdministrerende direktør Håkon Tjomsland i NCC Construction.

På grunn av størrelsen på prosjektet har entreprenøren valg å hente inn arbeidskraft fra utlandet.

– Siden markedet er på vei ned i Sverige, har vi valgt å hente inn ressurser derfra. Det er en vinn - vinn situasjon, hvor svenske NCC-arbeidere får mer jobb, samtidig som vi får tilført kompetanse som vi trenger her i Norge hvor det er trykk på ressursene, sier Tjomsland.

Les også: Veikorridorer skal binde landet sammen

Knapt tidsrom

Den største utfordringen ved veiprosjektet, er i følge Knut Liavaag, sjef for spesialprosjekter i NCC, tunnelen på 1,7 kilometer.

– Den største utfordringen er at selve tunnelen skal ferdigstilles på forholdsvis kort tid, sier han.

Tunnelen skal ferdigstilles klar for elektromontasje innen juni 2015.

– Det er knapp tid for ferdigstillelse. Men vi kommer til å bli ferdige til tiden, sier han.

Les også: Skal bruke et halvt statsbudsjett på samferdsel

Dårlig fjellkvalitet

I tillegg til utfordringen med tidsrommet tunnelen skal ferdigstilles i løpet av, er det påvist alunskifer i fjellet den skal bygges i.

– Kvaliteten på fjellet er dårlig. I deler av fjellet er kvaliteten så dårlig at massene må deponeres for å hindre avrenning og forurensing, sier byggleder Elvsveen.

Massene skal deponere i en stor myr like ved tunnelen, slik at det ikke skjer noen kjemiske reaksjoner som kan føre til negative konsekvenser for miljøet.

Elvsveen sier de utfordrende massene er tatt hensyn til i utlysningen av prosjektet, og regner ikke med noen endring i utgifter grunnet eventuelle utfordringer det kan gi.

– Prisen er fast, jeg går ut fra at NCC har tatt høyde for problemene som kan oppstå. Vi har beskrevet prosessen veldig godt, så det burde ikke være så veldig stor usikkerhet der, sier han.

Elvsveen legger til at det alltid kan dukke opp uforutsette utfordringer når en går inn i et fjell, og at det ikke bør være noen overraskelse for noen parter om det skjer.

Les også:

Ruster opp E18 for 10 milliarder

Slik vil de bygge hurtigtog på stylter