BRENNER FOR VEG: Jeg har et brennende ønske om bedre veger over hele landet, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete som på Anleggsdagene ble møtte av et lite skuespill der barn bygget veg som skulle holde til deres barnebarn. Fra venstre, Maria Borgersen Bahadur (10), August Witterman (10), Vilde Maria Molvær (9) og byggeleder Sara Furuholmen (10). (Bilde: Joachim Seehusen)

Navarsete skeptisk til OPS

– Jeg er svært opptatt av at vi skal bruke samferdselspolitikken til å gi næringslivet gode rammebetingelser, sa Navarsete under et foredrag på Anleggsdagene arrangert av Maskinentreprenørenes Forening forrige uke.

I det samme foredraget uttrykte hun skepsis til bruken av offentlig-privat-samarbeid, OPS, for vegbygging.

– OPS legger sterke føringer på busjettene i år fremover, normalt løper disse kontraktene i 25 år. Ulempen er først og fremst dyrere finansiering enn hvis staten bygger selv. Jeg ser prosjektfinansiering som et godt alternativ til OPS og til tradisjonell finansiering. Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet arbeider med dette, det kommer en vurdering i Statsbudsjettet for 2007.

Lider under manglende vedlikehold

Det norske riksvegnettet lider under 12 milliarder manglende vedlikeholdskroner. Det er etterslepet fra tidligere års unlatelsessynder fra Stortinget. Nå lover samferdselsministeren å gi vedlikeholdssiden større oppmerksomhet.

– Med et stabilt flertallsstyre ønsker vi å styrke vedlikeholdet.

Men hun kunne hverken gi noen plan for når etterlslepet på 12 mrd kroner skal være tatt igjen, eller svare på om kampen mot etterslepet skal finansieres gjennom kutt i investeringene. – Jeg håper ikke kutt blir nødvendig, det avhenger av rammene. Vi (regjeringen, red.anm) jobber med dette nå, så får vi se når Statsbudsjettet for 2007 kommer.

Også i år vil etterslepet øke noe, til tross for at Navarsete fikk økt bevilgningene til drift og vedlikehold med 278 millioner kroner på budsjettforslaget fra den avgåtte Bondevik-regjeringen.