(Bilde: Joachim Seehusen)

– Navarsete glemte veier

  • Bygg

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete stakk av med den største gevinsten i statsbudsjettet som ble presentert tirsdag.

Les også: Hun er budsjettvinneren

Statsbudsjettet 2009: Anleggsstart for 14 større nye vegprosjekt

Men ikke alle er fornøyd med de 17 milliarder kronene til vei, en økning på 1,6 milliarder fra i fjor, og 8,8 milliarder kronene til bane – en vekst på 1,3 milliarder kroner.

– Hun har glemt oss i Oslo og på Østlandet! lyder det fra kritikerne nå.

Intet nytt på Østlandet

Det er Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) og samferdselsbyråden i Oslo, Peter N. Myhre (FrP) som i dagens Aftenposten etterlyser større satsing på veiene i hovedstaden og på Østlandet.

De påpeker at ingen av de 14 nye oppstartsprosjektene til over 100 millioner kroner tilhører det såkalte «sentrale østlandsområdet».

– Oslo ut av satsingen

– Vi er ikke fornøyd med oslosatsingen. Det er vel og bra at distriktene får sitt, men å gjøre noe for tettbefolkede steder i Norge handler også om verdiskaping, sier HSH-direktør Vibeke Madsen.

Hun mener at det ikke tas høyde for at det ifølge deres beregninger ligger an til en trafikkvekst i storbyene på 3-5 prosent årlig.

– Regjeringen har valgt å ta hele Akershus og Oslo ut av satsingen på veisektoren i 2009, mener Myhre.

– Østlandet får sitt

Statsråden mener derimot at en slik by-mot-land-debatt er et villspor. Hun påpeker at 45 prosent av de 17 milliarder kronene går til prosjekter innen tolv mils radius fra Oslo.

At ingen av de 14 nye store prosjektene ligger i nærheten forklarer Navarsete slik:

– Det er en mengde eksisterende prosjekter på Østlandet som får store midler neste år. For eksempel får vi firefelts vei hele strekningen mellom svenskegrensen og Tønsberg.

Rekordsatsing på vei