ARBEIDSLIV

Naturfag fortjener større plass

Hild Lamvik
27. feb. 2002 - 14:55

- Dersom en reform av lærerutdanning og ny ordning av grunnskolen setter naturfaget til side, vil det være til skade. Alle elever bør få møte inspirerte, velutdannete og innsiktsfulle lærere i naturfag. Nettopp det vil sikre at alle får et nødvendig innslag av naturfag i opplæringen, heter det i en uttalelse fra Realistenes årsmøte.

- Det kan inspirere flere til å ta realfag videre i egen utdanning. Dermed vil også rekrutteringen til sterkere fordypning i realfag og valg av teknologiske yrker øke.

Realistene mener at naturfag, som dekker fysikk, kjemi, biologi og teknologi, fra 5. til 10. trinn i grunnskolen må være et eget fag. Den som skal undervise i faget på ungdomstrinnet, bør ha en faglig fordypning på minst 60 studiepoeng (20 vekttall).

- Naturfag er et nøkkelfag. Ikke minst på ungdomsskole-trinnet åpner naturfagene for å stimulere til nysgjerrighet, lære å observere, beskrive og eksperimentere, samt formulere og teste hypoteser. Matematikk er et godt hjelpemiddel. På et høyere nivå må et fag som fysikk formuleres med matematikk som språk.

Likevel vil en nødvendig satsing på matematikk ikke dekke det behov realfagene har for å gå inn i naturen. I begynneropplæring kan elevene best møte naturfagene uten matematikk. På høyere trinn vil forsiktig bruk av matematikk være til hjelp, men vi må ikke la en matematisk formalisme sperre for tilegnelsen av naturfaget, skriver Realistene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.