NATOMASKIN: Det svenske kampflyet SAAB JAS-39 Gripen har NATO-cockpit og kan bære og avfyre/slippe alle aktuelle NATO-våpen. Bildet viser cockpit i en tsjekkisk versjon. FOTO: SAAB (Bilde: SAAB)

NATO-Gripen er klar

Kampflyet fra "söta bror" er nå100 prosent NATO-kompatibelt og er i full produksjon.

Tsjekkia er første kunde, Ungarn nummer to. Sør-Afrikas fly er på samlebåndet allerede.

Fra før av har Flygvapnet fått 140 maskiner og skal ha 60 til. Gripen flys for fullt i fem svenske skvadroner og har akkumulert over 46.000 flytimer uten uhell, i drøyt 60.000 oppdrag (missions).

Flygvapnet har videre satt opp en beredskapsskvadron som på meget kort varsel kan stille et stort antall kampfly med mannskap, og frakte enheten til ønsket sted.

De første NATO-versjonene har allerede samøvd med fly fra Norge, Danmark, Nederland og Tyskland, i øvelse Cold Winter, Bodø.

- Samarbeid og samspill gikk knirkefritt, hevder teknisk direktør Chris G. Dover i Gripen Internatonal.

Tidligere radaroffiser i Flygvapnet, Anders Annerfalk, bekrefter at samarbeidet forløp uten problemer av noe slag. - Tsjekkerne fulgte intenst med, sier han.

På spørsmål om rekkevidden, svarer Annerfalk at NATO-gripen med full våpenlast (14 tonn) problemfritt klarer å forsvare hele den norske økonomiske sonen, ut forbi oljefeltene. Dessuten er en versjon klargjort for lufttanking. Da blir rekkevidden nærmest uendelig, egentlig bare bestemt av pilotens kapasitet.

Chris Dover sier at han godt kan tenke seg et intimt samarbeid med norsk industri for å organisere 100 prosent gjenkjøp.

Så da går spørsmålet til Forsvarskomiteen på Stortinget: Hvorfor må vi vente i MINST ti år på å kjøpe amerikanske fly (JSF F-35) som selv Royal Air Force nå stiller seg tvilende til, enda UK har opsjon på hundrevis av dem?

Er Stortinget og Forsvarsdepartementet "gift med" USA? Komiteleder Marit Nybakk har lovet TU et møte om dette.

Forsvarsanalytikere TU har snakket med, stiller seg nå undrende til dette at man nærmset på liv og død skal kjøpe amerikansk. Også kampflyet Eurofighter er vesentlig nærmere full serieproduksjon enn amerikanske F-35.

F-35 anses av eksperter i US Air Force og US Marines å være 1500 kilo for tung og ser ut til å bli to år forsinket. Merkostnaden har visstnok ingen finregnet på.

Informasjonsdirektør Owe Wagermark i Gripen International sier at Norge for den summen Stortinget har øremerket til kampfly (17 mrd. 2004-kroner), kanskje bare får "omkring" 20 amerikanske fly, men " bortimot full pott" av Gripen.

Flere Forsvarsutredninger har fastslått at Norge trenger MINST 40 nye kampfly for å være en troverdig NATO-partner om ti år. Da er våre eldste F-16 definitivt modne for utskifting. Forstå politikk den som kan.