Når kommer H2-bilene?

  • energi








I dag vil de færreste våge å spå at publikum vil kunne få kjøpt biler før tidligst mellom 2015 og 2020. GM derimot er mer optimistisk.

Sammen med brenselcelleprodusenten Ballard i Canada mener de folk skal kunne kjøpe dem etter 2010. Det forutsetter imidlertid at regjeringene støtter oppbyggingen av en hydrogen infrastruktur.

Bare i USA er det forutsatt å koste ti milliarder dollar for å kunne sammenliknes med den vi har for bensin.

Selv om det store bilmarkedet lar vente på seg, er en rekke markeder langt mer interessante på kort sikt. I Nord-Amerika er sikkerheten i el-forsyning et hett tema, og mange tror brenselcellen vil ta en stor jafs av dette markedet.

Når kraftnettet er oppe, produserer elektrolysører hydrogen i kombinasjon med brenselceller som leverer strøm når nettet faller ut.

Et annet stort marked er batterierstatning. Batteritrucker, golfbiler, innendørs personkjøretøyer på flyplasser, militære anvendelser er eksempler på markeder med mye større betalingsvillighet enn bilmarkedet.

Etter hvert som prisene på brenselcellene faller, vil markedet øke kraftig. Produsentene tror det vil skaffe dem nok å gjøre til bilmarkedet en gang overtar.