Naglet luksus

Sammenføyningsteknikken i nye Jaguar XJ6 og XJ8 er nagling og nagling/liming.

Store seksjoner der ekstra vristivhet kreves, blir først limt i autoklav med diverse epoksy-systemer. Deretter flyttes seksjonene over i en jigg hvor de nagles sammen med andre hoveddeler i en spesialutviklet automat.

Automaten er prinsipielt av samme type som den Airbus bruker for å bygge kjempefly.

Ethvert punkt i jiggen er matematisk bestemt og nagleautomatene følger et standardprogram, der koordinatene for hvert hull og hver nagle er gitt i et X-, Y- og Z-system. En slik sammenføyning viser seg å gå nesten like raskt som det går å punktsveise et vanlig stålkarosseri.

Ford, som eier Jaguar 100 prosent, sier at de ser med spenning på akkurat denne teknologiutviklingen. De vet at de før eller senere - av vekthensyn - bør gå over til aluminium i de dyrere Ford-modellene, og da er Jaguars XJ-linje god å ha som erfaringsbakgrunn.

Når det gjelder kollisjonssikkerhet er aluminium minst like godt egnet; støtopptaket eller kompresjonsarbeidet er i slike aluminiumslegeringer bedre enn i sammenlignbare stålkvaliteter, sier hevder Jaguar.