INDUSTRI

Nå skal «Higgsmaskinen» jakte etter flere av fysikkens hemmeligheter

Digert kamera: Atlasdetektoren er den største av de fire eksperimentene og i praksis verdens største digitalkamera. Den veier 7000 tonn og har et vell av ulike sensorer som kan fange 90 millioner tredimensjonale piksler med en hastighet på 20 millioner bilder i sekundet (og lagre 400 bilder i sekundet). Ikke alle partiklene setter spor etter seg direkte i sensorene. Noen er så kortlivede at de er henfalt til andre partikler før de når frem. Derfor må en regne seg tilbake for å finne de opprinnelige partiklene. Bilde: Cern
9. des. 2013 - 18:48
Vis mer

Knapt noen oppdagelse har skapt mer begeistring hos fysikere enn da Cern med sin enorme akseleratorring, den 4. juli 2012, annonserte funnet på en ukjent partikkel med masse på mellom 125 og 127 GeV – Giga elektronvolt: Veldig nært det som var beregnet.

Under ett år senere, er det bekreftet at det var «Higgspartikkelen» de hadde funnet. Eller så bekreftet som det lar seg gjøre i de kretser.

For det skal ganske mange 9-tall til bak 99, før det kan vedtas som helt sant.

Men det var sant nok til at Peter Higgs og François Englert ble tildelt årets Nobelpris i fysikk. Den fikk de for det teoretiske arbeidet de utførte på 60-tallet som spådde at en slik partikkel måtte eksistere.

Uten en slik partikkel hadde ikke elektroner hatt noen masse, og da hadde vi ikke fått atomer. Og universet slik vi kjenner det hadde ikke eksistert.

Les også: Nå vil Cern åpne døren til det mørke universet

Masse eller energi

En kan lure på hvorfor en masse oppgis i elektronvolt. Men slik er det i denne verden hvor ting beveger seg nesten med lyshastighet.

De som husker sin Einstein vil vite at E=mc2, energien er massen ganger kvadratet av lyshastigheten. Det betyr at elektronvolt som i utgangspunktet er et mål for energimengde like godt kan være et mål for masse.

En elektronvolt er definert som den energien et elektron tar opp når det passerer et elektrisk potensialfelt på en volt i vakuum. I et slikt felt blir det akselerert, og det øker bevegelsesenergien til elektronet.

Et annet resultat av Einsteins likning er at når partiklene suser av gårde, nesten med lyshastighet, og man tilfører mer energi, øker hastigheten bare marginalt enda nærmere lysets hastighet.

Dette høres kanskje veldig rart ut, men det er hverdagen for alle partikkelakseleratorer som finnes.

Les også: Dette blir fysikkens nye megamaskin

Kollisjoner

Det å vriste Higgspartikkelen ut av naturens gjemmested har ikke vært noen enkel sak. For å akselerere partikler til nesten lyshastighet har man bygget verdens største fysikkmaskin.

Den store akseleratorringen er plassert i en 27 kilometer lang tunnel på grensen mellom Sveits og Frankrike. Langs hele tunnelen går det to strålerør på 5 cm i diameter.

Det er inne i disse rørene, som pumpes tommere for gassmolekyler enn det vakuumet vi finner i det ytre rom, at partiklene akselereres. Hvert av rørene tar seg av hver sin retning.

På fire steder langs tunnelen finner vi de ulike eksperimentene. Det er her partikkelstrålene føres sammen slik at de kan kollidere, og når de gjør det, oppstår nye partikler som spres ut fra kollisjonene.

Poenget med disse fire stasjonene er at de er bygget som gigantiske digitalkameraer.

Et vanlig digitalkamera er bygget for å «telle» treff av fotoner – lyspartikler. Eksperimentene ved Cern skal telle alle slags partikler med ulike masser og energinivåer.