Selv om BKK Nett nå skal få Ocas-anleggene sine i drift igjen, blir de fleste av selskapets spenn konvensjonelt merket med blåser, som på bildet. (Foto: BKK)

FLYVARSLINGSSYSTEMET OCAS

Nå skal det igjen bli drift i flyvarslingssystemet Ocas

BKK samarbeider med Vestas.

OCAS

  • Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene som er påmontert kraftspennene om når de må skru seg på.
  • Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.
  • Gjør at man slipper kontinuerlig opplysnin­g av luftspennene om natten og signalmerking av kraftmastene.
  • Ble slått av i Norge 13. september 2013 på grunn av feil og mangler og dårlig oppfølging av anlegg som var ute av drift.
  • BKK var tidligere inne på eiersiden i Ocas, men er nå ute av selskapet, som eies av Vestas.

Etter at Ocas-systemet for merking av kraftlinjer ble lagt ned i Norge for to år siden, har mange kraftspenn stått umerket, i strid med Luftfartstilsynets forskrifter. Statnett, med hele 250 forskriftsstridige spenn, er verstingen.

Mens Statnett har forkastet Ocas-teknologien, har BKK omfavnet den. Siden systemet ble lagt ned, har de jobbet for å få det i drift igjen. Nå ser de ut til å lykkes.

Samarbeider med Vestas

Det var selskapet Highlight Safety som hadde ansvaret for Ocas-systemet i Norge fram til varslingssystemet ble skrudd av i Norge i september 2013. Nedleggelsen skjedde etter at en rekke anlegg i lang tid hadde vært ute av drift i mange måneder.

Denne gangen skal imidlertid ikke Highlight Safety få noen rolle. Nå skal BKK isteden samarbeide direkte med Vestas, som eier Ocas-teknologien og bruker den til merking av vindturbiner.

– Vi samarbeider med Vestas om å bygge opp igjen varslingssystemet for fjordspenn, og har den kompetansen og utstyr som skal til, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Mette Tuvin i BKK Nett til Teknisk Ukeblad.

Les også: Luftfartstilsynet krever merking. – Bortkastet, mener selskapet

Søkte om frekvenser

For to uker siden søkte BKK Nett Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om radarfrekvenser til 16 Ocas-radarer som skal sikre 14 av BKKs fjordspenn i Hordaland.

I søknaden ber BKK Nett om rask behandling, fordi anleggene etter planen skal settes i drift igjen fra 1. september.

Tuvin opplyser at anleggene vil bli satt i drift fortløpende når BKK Nett får søknadene om radarfrekvenser godkjent. Hun sier selskapet vil gjøre det det kan for å få alle anleggene tilbake i operativ drift innen fristen myndighetene har satt for å oppfylle den nye merkeforskriften, 15. oktober.

– Vi er glade for at vi har kommet så langt med å få i drift varslingssystemene på våre anlegg. Vi har jobbet iherdig med å få dette i havn innen myndighetenes frist, og nå er vi veldig optimistiske med tanke på å nå fristen, sier hun.

Les også: En av verdens travleste flyplasser synker og slår sprekker

Slet med reservedeler

En av årsakene til at Highlight Safety slet med å holde Ocas-anleggene i drift, var dårlig tilgang på reservedeler. Våren 2013 ble BKK Nett underleverandør for Highlight Safety for å gjennomføre oppgradering og vedlikehold på alle Ocas-anleggene i Norge.

I tillegg fikk selskapet ansvar for driftsovervåkingen av anleggene, som altså ble tatt ut av drift september 2013.

Tuvin vil ikke si om BKK Nett igjen vil satse på å drifte Ocas-anleggene for andre norske kraftnettselskaper, slik de gjorde i 2013.

– Først og fremst må vi få våre egne anlegg operative, og så tar vi det derfra.

Les også: Slik skal kollisjoner mellom droner og fly unngås

Tror på teknologien

Statnett søkte nylig om å få utsette merkingen av spennene til utgangen av 2019, fordi det er vanskelig å merke linjene med blåser. Også Troms Kraft og SFE Nett har søkt om utsettelse.

– Tror du andre kraftselskaper enn dere vil ta i bruk Ocas-varslingen på sine luftspenn i Norge?

– Det får andre kraftselskaper svare for. Vi har veldig tro på dette varslingssystemet, som både er en rask og rimelig måte å få merket luftspenn på en god måte. Det er dette som er grunnen til at vi klarer å merke spennene innen fristen. Vi har hele tiden hatt tro på denne teknologien, sier Tuvin.

– Hva har skjedd som gjør at den nå kan fungere?

– Det er en kombinasjon av at vi har fått en del kompetanse på området, nødvendig utstyr og et godt samarbeid med Vestas, sier Tuvin.

– Blir det dyrt å sette Ocas-anleggene i drift igjen?

– Den kostnaden er vi villig til å ta.

– Hvor mye koster det?

– Det kan vi komme tilbake til det når vi har fått spennene i drift, sier hun.

Les også: På denne gamle flyplassen vil de produsere 73 MW ren energi