IT

Nå kommer himmelmobilen

APP: Call Norwegian-sjef Stephen Parsli kan i første omgang bare fri til Iphone-brukere når han tirsdag kjører i gang telefontjenesten Skycall om bord i Norwegians fly.
APP: Call Norwegian-sjef Stephen Parsli kan i første omgang bare fri til Iphone-brukere når han tirsdag kjører i gang telefontjenesten Skycall om bord i Norwegians fly. Bilde: Cox/Marius Solberg Anfinsen
Espen Zachariassen
1. nov. 2011 - 07:14

Ved hjelp av en mobilapplikasjon kan passasjerer på Norwegians flygninger ringe fra mobilen om bord.

Samtalen går over det trådløse nettet i flyet, som selskapet allerede er i ferd med å bygge ut.

Wlan om bord monteres på alle de nye flyene, som skal være på plass frem til 2014.

Les mer: Online i 12 000 fot



For smarttelefoner

Når tjenesten Skycall lanseres i dag, er det foreløpig kun mobilbrukere med Iphone som kan benytte seg av den.

– En versjon av denne app-en for Android-telefoner kommer om noen uker, sier daglig leder Stephen Parsli hos Call Norwegian, som driver mobiltjenesten.

App-en henter informasjon fra mobilens kontaktliste og finner andre Skycall-brukere. Disse kan du ringe gratis. Eller du kan kjøpe tidspakker for å ringe ordinære numre.



Ukjent investering

Løsningen er snekret av bredbåndstelefonleverandøren Telio.

Parsli vil ikke røpe hvor stor investering som gjøres, men det er på det rene at partene deler både risiko og avkastning. Detaljene i forretningsmodellen vil han heller ikke gå inn på.



Skreddersøm

Skycall fungerer i prinsippet som andre nettbaserte telefontjenester, som Skype.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Forskjellen ligger i vår skreddersøm, som tar hensyn til bredbåndskapasiteten, sier Parsli.

Det trådløse nettet om bord har en grei nok kapasitet for nedlasting, mens det er trangt om plassen den andre veien. Passasjerene deler på 8 Mbit/s ned og 0,5 Mbit/s opp.

Årsaken er at nettkapasitet koster en del penger. Siden de fleste brukere trenger nedlastingskapasitet ved å hente e-post og lese nettaviser, velger de fleste leverandører å knipe igjen på opplastingskapasiteten.



Stabil kvalitet

En telefonsamtale trenger imidlertid samme kapasitet begge veier og trenger normalt 64 til 128 Kbit/s.

Det gir ikke den beste kvaliteten på en tjeneste som Skype om bord.

Call Norwegians løsning nøyer seg med 30 Kbit/s og skal dermed kunne levere god samtalekvalitet på flybredbåndet.



Nesten énveis linje

Når du ringer, vises ditt mobilnummer i displayet hos mottakeren.

Du kan imidlertid ikke ringe på vanlig måte til en passasjer i flyet. Taster du et mobilnummer, vil det rutes til vanlig mobilnett og ikke få forbindelse - siden mobilen er satt i flymodus og kun har det trådløse nettverkskortet aktivert.

Da må du i tilfelle selv installere Skycall-appen og ringe vedkommende over internett.



Bruk hands free

Støynivået er redusert i mer moderne flytyper, men det anbefales å bruke handsfree for å kunne høre skikkelig hva den som sies i den andre enden.

Og du må sørge for å ha fulladet smarttelefon, for det er ikke aktuelt å installere ladepunkter om bord.

Slike nettbaserte telefontjenester kaller Post- og teletilsynet for billigtelefoner.

Bruken av disse øker såpass mye at ordinær mobiltrafikk synker her i landet.



Skal tjene penger

Mobiltelefon-løsningen er den første tjenesten som skal gi inntekter av investeringen i internett om bord.

Les også:

Og Call Norwegian ser et potensial i Norwegians 15 millioner passasjerer årlig, og ikke bare når de er i lufta.

På samme måte som Skype, fungerer Skycall så lenge du er koblet til et trådløst nett, uansett verdensdel. Derfor satser selskapet på ulike prispakker som skal konkurrere med utenlandsprisene hos de tradisjonelle mobilselskapene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.