Med Christian Vandamme bak stikka fløy det batteridrevne flyet The Electra fem historiske mil i Frankrike lille julaften. (Bilde: Jean-Bernard Gache)
The Electras litium-polymerbatterier driver en 18 kilowatts elektrisk motor. (Bilde: Jean-Bernard Gache)
Den franske organisasjonen som står bak The Electra jobber for at flere små fritidsfly i framtiden skal ha elektrisk drift. (Bilde: Jean-Bernard Gache)

Nå kommer elflyet

Digre passasjerfly som summer klimavennlig fra kontinent til kontinent er nok fortsatt kun en hyggelig fantasi.

Men at fritidspiloter i overskuelig framtid kan kunne kvitte seg med forbrenningsmotorene, er klart etter at verdens første flyging med et konvensjonelt fly utrustet med elektrisk motor fant sted i Frankrike lille julaften.

Fem mil i Alpene

Søndag 23. desember klokka 11.50 tok testpilot Christian Vandamme i elflyet The Electra av fra den vesle flyplassen i Aspres-sur-Buëch sørøst i Frankrike. Etter 48 minutters ferd og drøyt 50 tilbakelagte kilometer i alpelandskapet, kunne Vandamme lande seg inn i flyhistoriebøkene.

Bak prosjektet står den franske organisasjonen for fremme av elektriske fly, APAME, som blant annet henter finansiell og teknisk støtte hos fransk luftfartsindustri.

Sertifisert

– Da vi startet dette prosjektet for 18 måneder siden, var det få som trodde at vi ville lykkes. Denne flygingen viser at ikke-forurensende småfly er innen rekkevidde, sier APAMEs prosjektleder Anne Lavrand til The Times .

Hun understreker at dette ikke blir noe eksperimentelt fly, men en fullt ut sertifisert maskin som kan flys av alle med flysertifikat. Målet er å bruke erfaringene fra Electra til å bringe fram elektriske hobbyfly med mulighet til også å frakte passasjerer.

– Det gjenstår mye arbeid før ultralette fly og småfly med elektrisk motor blir et vanlig syn på himmelen, innrømmer Lavrand på APAMEs hjemmesider.

Golfbilmotor

The Electra er et byggesettfly av stoff og trematerialer. Énseteren har et vingespenn på ni meter og veier kun 134 kilo uten batteripakken om bord.

Litium-polymerbatteriene veier 47 kilo og er i stand til å drive en elektrisk motor på 18 kW. Dette er en britiskbygget motor egentlig beregnet på golfbiler.

Selv om dette var den første luftferden med et batteridrevet konvensjonelt fly, har det vært mange økoflypionerer i lufta tidligere.

Mest kjent er kanskje amerikanske, og nylig avdøde, Paul MacCready som for 30 år siden designet det pedaldrevne flyet Gossamer Albatross. Den andre oppfølgeren, Solar Challenger , ble utstyrt med en solcelledrevet elektrisk motor som ytte kun 2.600 watt. Dette flyet fløy i juli 1981 de 262 kilometerne fra Paris til Manston i England.