- Nå går det nedover for Apple

Tidligere Apple-ansatt mener selskapet har nådd toppen.

Er Apples storhetstid i ferd med å gå over? Det tror Dan Crow, Apples tidligere engineering manager, som i en  kommentar i den britiske avisen The Guardian skriver at de kommende årene kommer til å bli nedgangstider for selskapet.

Crow jobbet i Apple på slutten av 90-tallet da Steve Jobs kom tilbake. Han har også jobbet for Google.

Han mener det er mange tegn på at Apple nå har nådd sin topp, og at de neste årene kommer til å bringe en jevn nedgang. At Apple erstattet Google Maps med en uferdig egenutviklet løsning er et av disse tegnene. 

- Apples suksess har handlet om å tilby brukerne en best mulig opplevelse, og plutselig er de villige til å gi brukerne en klart verre opplevelse for å fremme sine bedriftsinteresser - i dette tilfellet deres langvarige tvist med Google.  Vi kan kanskje forvente slik oppførsel fra Microsoft, men vi forventer det ikke fra Apple, skriver Crow.

Han trekker frem tidligere feilsteg fra Apple som genuine forsøk på å lage bedre produkter. Maps, mener Crow, var derimot et resultat av at krangelen med Google var viktigere enn brukerne, mener han.

- iPad 4 viser at kreativiteten er borte

Han mener at lanseringen av iPad 4 seks måneder etter iPad 3 er et tegn på at kreativiteten er på vei til å forsvinne. Og at de kommer med en ny modell så raskt har irritert de som kjøpte iPad 3, mener han. Og lanseringen var ikke "magisk", slik man forventer av Apple.

Etter at Steve Jobs gikk bort har denne magien, ofte referert til som "reality distortion field", forsvunnet. Han mener at når Jobs hypet et produkt kunne det rettferdiggjøres fordi det var gode produkter. De nye iPad-ene omtales med store ord, men Crow mener at det ikke er gjort noe spesielt nytt. Da blir det bare et forsøk på hype.

iPhone 5-hype

Han trekker frem iPhone 5 som et eksempel på det samme. Det er en god telefon, men tross alt ikke annet enn en naturlig oppgradering av forgjengeren. Å kalle den "det største som har skjedd med iPhone siden iPhone" blir raskt gjenkjent som hypeforsøk, mener han.

- Det er en grense for hvor mange ganger du kan bli fortalt at en relativt liten forbedring er "det størst noensinne i historien noensinne noen gang" før du blir sløvet. Steve visste hvordan man skulle balansere hype og produkt. Apple virker mye mindre flinke på dette i dag, skriver Crow.

Han går videre til å peke på de nylige endringene i Apple-ledelsen. Blant annet trekker han frem at Apple Store-sjefen John Browett på sju måneder endret butikkonseptet fra å handle om kunderelasjoner til å handle først og fremst om profitt.

- Apple har ikke introdusert et virkelig nytt produkt siden iPad for snart tre år siden; I stedet lager de små forbedringer og overhypede oppgraderinger av eksisterende produktserier. I realiteten er disse tegnene og varslene relativt små. Apple produserer fortsatt gode produkter, og for hver Maps-app er det en flott ny iPad Mini eller iPod Touch som kan lyse opp utsiktene. Men, føles det hele ikke litt... flatt?

- Selskapsstrukturen blir deres bane

Han sammenligner Apples struktur med Googles. Der hvor Googles produkter ofte er laget av mindre grupper som foreslår oppover i systemet, er Apple helt motsatt ved at de dikterer nedover i systemet. Dette var Steve Jobs' metode, og når han er borte er det ingen som kan fylle hans sko. Dette kan vise seg å bli Apples bane, mener Crow, som sammenligner selskapet med et diktatur som mister sin leder og kastes ut i kaos.

Crow mener at Apple langt fra er ferdige. De har tross alt en voldsom sum penger på bok, og mange dyktige folk. Men han tror at vi kommer til å se at Apple nådde sin topp tidlig i 2012 når vi ser tilbake.

Hva tror du? Har han rett, eller tar han feil? Diskuter i kommentarfeltet under artikkelen.

Kilde: guardian.co.uk