De to ferskeste medlemmene i A350-testflåten fløy for første gang onsdag. MSN-2 (nærmest) og MSN-4. (Bilde: RAMADIER Sylvain)
Inne i cockpit på MSN-4. (Bilde: Artem Tchaikovski)
De to ferskeste medlemmene i A350-testflåten fløy for første gang onsdag. MSN-2 (nærmest) og MSN-4. (Bilde: RAMADIER Sylvain)

Airbus A350 XWB

Nå flyr fire Airbus A350

To jomfruferder på én dag.

Åtte måneder etter jomfruferden med A350 XWB har Airbus doblet sin testflåte.

Onsdag sendte flyprodusenten to nye eksemplarer av passasjerflyet i lufta fra Toulouse-Blagnac lufthavn.

Med MSN-2 og MSN-4 er til sammen fire testfly nå i aktivitet.

Sju jomfruferder i én video  

Karbondekor

MSN-2s dekor er en påminnelse om at stort sett hele skroget og vingene er laget av karbonfiber, og innvendig er dette den første A350-en som er utstyrt med passasjerkabin.

Det er dette eksemplaret som skal benyttes til test og validering av kabin- og passasjerrelaterte systemer. Et ledd i dette er at flyet i løpet av våren skal frakte de første passasjerene på langdistanseflygninger i testsegmentet som kalles ELF (Early Long Flights).

MSN-4 er delvis dekorert med Airbus-logo og delvis malt i fargene til lanseringskunden Qatar Airways. Denne testmaskinen skal blant annet brukes til støymålinger og lavvektstesting.

Les også: Så mye betyr én ekstra tomme for baken

1 100 testtimer så langt

A350-testprogrammet har i skrivende stund tilbakelagt 1 100 timer av de planlagte 2 500 flytimene.

Det startet med MSN-1 som fløy første gang 14. juni i fjor. Nå som testflåten er doblet, vil selvsagt flytimene akkumuleres raskere.

MSN-5, det femte flyet som skal benyttes i den endelige sertifiseringen hos Easa og FAA, skal ferdigbygges i løpet av våren.

Alle flyene er av typen A350-900, og Qatar Airways skal etter planen motta og sette i drift det første flyet i fjerde kvartal i år.

Les også:

Den største flybegivenheten siden 2009 er timer unna

Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian  

På A350 XWB er mesteparten av skroget og vingene laget i karbonfiber. Det er likevel unntak: Vingeforkant og snute er laget i aluminium-litium-legering og motorfestene er laget i titan. I strukturen er det fortsatt mye stål (seks prosent av flyets vekt).
 På A350 XWB er mesteparten av skroget og vingene laget i karbonfiber. Det er likevel unntak: Vingeforkant og snute er laget i aluminium-litium-legering og motorfestene er laget i titan. I strukturen er det fortsatt mye stål (seks prosent av flyets vekt). RAMADIER Sylvain