Gina Krog-feltet bygges ut med oljeeksport fra flytende lager to kilometer fra plattformen. Gassen eksporteres via Sleipner (i bakgrunnen). Nå er Gina Krog også forsinket fra Sør-Korea. (Bilde: Statoil)

GINA KROG

Nå er både Aasta Hansteen, Mariner og Gina Krog forsinket fra Sør-Korea

Statoil bekrefter nok en Korea-utsettelse.

Statoil bekrefter for Teknisk Ukeblad at Gina Krog-prosjektet som bygges ved DSME-verftet i Sør-Korea blir forsinket.

Det betyr at tre Statoil-prosjekter – alle under bygging i Korea – er forsinket: Mariner og Aasta Hansteen er begge utsatt, noe Statoil opplyste om i tredjekvartalsrapporten sin. Her er produksjonsstarten flyttet fra 2017 til 2018.

Nå forteller selskapet at de har flyttet personell fra Aasta Hansteen og Mariner for å komme a jour med Gina Krog.

– Vi har sagt tidligere at vi har utfordringer med fremdriften på plattformdekket i Korea og at vi ligger noe bak den opprinnelige planen med tanke på enkelte milepæler, sier pressetalsmann Ola Anders Skauby.

– Fordelen med Korea

Han forklarer at problemene dreier seg om enkelte av konstruksjonselementene på plattformdekket.

– Hovedplanen gir oss i dag en avreise fra Korea i 2016 og produksjonsoppstart i 2017. I PUD sa vi første kvartal 2017. Nå sier vi sommeren 2017, sier Skauby.

Han ønsker ikke å spesifisere hvilket kvartal det vil være snakk om.

– Vi jobber godt sammen med verftet og leverandørene for å sikre dette. Slik den oppdaterte planen er nå, møter vi i all hovedsak milepælene våre, sier han.

– Har dere satt inn ekstra personell for å ferdigstille Gina Krog?

– Det er alltid en viss dynamikk i organisasjonen. Vi ser alltid på hvor det er behov for å bruke forskjellige typer kompetanse og kapasitet i de enkelte prosjektene.

– Det er fordelen med å ha flere prosjekter i Korea: Vi kan samarbeide mellom prosjektene og flytte personell i perioder når det er større behov i et annet prosjekt. I all hovedsak har vi flyttet personell som allerede jobbet i Korea, sier Skauby.

– Følgeeffekt

Personellet har jobbet på Mariner og Aasta Hansteen, bekrefter han.

– Ja, de har jobbet på de andre prosjektene våre i Korea, som er Mariner og Aasta Hansteen. Dette kan også gå andre veien. Når Aasta og Mariner kommer lenger i sitt løp, kan det godt hentes inn personell fra Gina Krog.

Skauby sier at årsaken til forsinkelsen på Gina Krog blant annet dreier seg om større omfang av prosjektering.

– Som med Aasta og Mariner så er det den globale utfordringen med økning i prosjektering. Det gir en følgeeffekt. Man bruker mer tid og flere timer på prosjektering. Det gir en kø av prosjekter på verftene, sier han.