MOTOR

Mye nytt i gammel Saab

LEKKER: Den nye nesa på 9.3. er stilig, ikke sant? Dessuten senker den luftmotstanden, om vi skal tro Saabs ingeniører.
LEKKER: Den nye nesa på 9.3. er stilig, ikke sant? Dessuten senker den luftmotstanden, om vi skal tro Saabs ingeniører. Bilde: STEIN BEKKEVOLD
Stein Bekkevold
20. juni 2007 - 12:55

Trollhättan: Noen av de tusener endringer synes, men de fleste skal bare merkes.

Understellet er omarbeidet, med nye fjærer og støtdempere, motorprogrammet er justert, chassiet har nye gummiforinger med andre data, og har dessuten fått en variant med en ny type Haldex firehjulstrekk, av Saab kalt Cross Wheel Drive XWR.

Det omfattende motorprogrammet gir kunden mulighet til å velga mellom tre drivstofftyper – bensin, diesel og bioetanol, over ”hele fjæla”.

Lett motor

I programmet inngår bl. a. en turbomatet 2,8-liters V6-motor – helt i aluminium – med 280 hk/206 kW i kombinasjon med firehjulsdrift (Saab XWD).

Du kan også få en kraftfull ny diesel med tostegs turbolading (Garrett compoundturbo - for øvrig en verdensnyhet). som gir et dreiemoment på 400 Nm. Saab tilbyr også to BioPower Flexifuel-motorer som går på bioetanol (sprit fra flis o.l.) E85.

Lite luftmotstand

Luftmotstandskoeffisienten er 0,28 för SportSedan og 0,33 för SportCombi. SportCombi ør först i Saab-familien med null løftekraft på begge hjulaksler.

Modellene er så grundig ”blåst” i Saabs vindtunnel at bilens form eliminerer løftekraft ved å gjøre luftkreftene oppover og nedover like store.

Turbo

Garrets compoundturbo er to aggregater i ett: En mindre lavtrykksturbo er bygd inn i en større høytrykks.

Lavtrykksturboen gir innblåsingseffekt alt fra ca 1200 o/min, ved 2500 tar høytrykksaggregatet over via et intrikat ventilsystem.

Overrasker

Det var ventet at Saab, som på 1970-tallet ble pioner m.h.t. å bruke turboaggraget i bensindrevet personbil, snart skulle komme med noe nytt her.

Men det var overraskende at de har valgt en så høyteknisk løsning, som ikke minst krever et godt sonde- og ventilarrangement på begge sider av dobbeltturboen.

Ekstradiff

XWD har en ekstra platedifferensial i bakstillingen, slik at behovet for ESP (elektronisk stabilitetskontroll) er mindre enn normalt.

Med XWD har bilen full kontroll på trekkraften så lenge ett hjul har friksjon. Dette er nytt på sivile biler.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.