Etter opprinnelig plan skulle dokken vært tømt for vann og riving av det store skipsvraket kommet i gang ved påsketider.
Prosjektleder i AF Decom, Stig Lien, sier de i samarbeid med Kystverket har måttet justere tidsplanen.
Lang vinter
– Vi hadde en utrolig tøff og lang vinter som forsinket oss en del. Vi har hatt flere lekkasjer til tørrdokken som vi har måttet finne og så tette, sier Lien.
Ifølge den nye tidsplanen skulle dokka vært tørr 10. juni. En ny lekkasje hindre det. Den ble ikke lokalisert før lørdag, sist helg.
– Vi er i gang og tetter med polyuretan og sement. Så sant det ikke oppstår nye lekkasjer nå på grunn av nye trykkforhold andre steder, skal vi være i gang i juli, sier Lien.
Startet oppskjæring
AF har hatt skjærebrennere i gang og begynt å kappe toppen av krysseren, som grunnstøtte utenfor Sørøya i Finnmark på julaften 1994.
AF Decom fikk en fastpriskontrakt på 238,9 millioner kroner med Kystverket på fjerning av vraket. For å få best mulig kontroll på mulige miljøkonsekvenser, foreslo AF Decom å tørrlegge området rundt vraket og bruke store maskiner til å kappe og kutte opp det store skipet.
Les: Kjemper mot værguder og russisk stål
Oppbemanner
– Vi må kjøre på med flere folk enn opprinnelig planlagt for å rekke å bli ferdig i år, sier Lien til Teknisk Ukeblad.
Han kan ikke svare på om AF Decom vil tape på fastpriskontrakten.
– Det er ikke godt å si hva sluttprisen vil bli og hvordan den ser ut i forhold til fastpriskontrakten, sier Lien.