Mulig fransk T-bane

La Rochelle: Franskmenenen er virkelig kommet seg på banen. Nå vil de kjempe om T-baneleveranser.

Tidligere ble Oslos T-banevogner bygget på Strømmen. Men stadig flere kontrakter, både på trikker og tog, havner i utlandet. Særlig i Italia. Nå er også Alstom kommet på skinnene.

Alstom er en av kandidatene til å levere 42 vogner til den nye T-baneringen i Oslo. De ønsker å levere standardløsninger for T-banetog, noe de mener kan redusere både drifts- og vedlikeholdskostnadene.

Togsettene fra Alsom er bygget opp med standard moduler. Frontene kan byttes ut, og innredningen kan gjøres forskjellig. Bredden på vognene varieres noe.

Det samme gjelder strømavtakningssystemer, enten det er som T-banen eller det er med pantografer som på NSB og deler av sporveisnettet. Toget som Oslo Sporveier tilbys kalles Alstom Metropolis.

Vekselstrøm

De elektriske motorene på toget er vekselstrømsmotorer, mens strømforsyningen for Oslo Sporveier er likestrøm. Vekslerettere er en av de kraftelektroniske komponentene som må spesiallages for hver enkelt operatør av metroer.

Styringen av motoren og togene skjer via en datamaskin som kontroller tilstanden på bremser og drivverk pluss dører.

De nye T-banevognene baseres i stor grad på togsettene som er levert til Singapore. De blir en centimeter smalere, 3,20 meter kontra 3,21 meter. Luftkondisjonering er forbeholdt førerne, og ikke passasjerene.

Alstom foreslår at de bygges 12 sett à tre vogner, hver i underkant av 55 meter lange. Sporveien ønsker muligheten for å kjøre i dobbeltsett, men med maksimal lengde på 110 meter, som er lengden på perrongene.

Det blir gjennomgående passasje i togene, slik det i dag er på noen av de nyeste togsettene på Holmenkollbanen.

I kuldekammer

Togsettene bygges av sammensveiste aluminiumsprofiler. Dette gir en lett og stiv konstruksjon, som samtidig kan isoleres.

Selve togsettene vil bygges i Vallanienne, nord i Frankrike. De elektriske komponentene kommer fra en fabrikk i Storbritannia.

Før togene sendes til Oslo, vil de testes i 5000 kilometer. I tillegg har Alstom et klimakammer hvor togene og mekanikken skal testes ut i 25 kuldegrader, for å forsikre seg om at alt fungerer som det skal.

Både Oslo Sporveier og NSB har hatt store problemer med at togsett som er innkjøpt ikke har passet for norske forhold. Den nye Metroen i København har også store innkjøringsproblemer.

- Vi regner ikke med at det oppstår slike problemer for Oslo dersom våre tog blir valgt. De er standardiserte. Fremdriftsmaskineriet og bremser er alle standard og har vært i drift i flere hundre togsett verden over, sier markedssjef Laurent Caseau i Alstom.