MS Rocknes grunnstøtte

Mandag 19. januar kl. 16.15 grunnstøtte spesialfartøyet MS Rocknes i Vatlestrømmen rett utenfor Bergen.

En flenge i skutebunnen fylte ballasttankene med vann. MS Rocknes fikk kraftig slagside og kullseilte.

Havariet skjedde i løpet av sekunder. Sjokkerte øyenvitner fikk hjertet i halsen da de så det 166 meter lange skipet tippet rundt. Det er funnet 12 overlevende, to døde og 16 er savnet.

En av de overlevende er los Vermund Haljem. Ifølge Bergens Tidende løp han fra broen og ned på dekk da han merket at skipet fikk en slagside som ikke lot seg rette opp. Han formelig løp for livet fra dekk og over på skutesiden og videre opp på skutebunnen etter hvert som båten tippet rundt. Han ble kort etter reddet med helikopter fra baugen på skipet.

Andre som har loset skipet og søsterskipet MS Stones, har klaget over at skipene har vært vanskelig å manøvrere i Vatlestrømmen. Los Alf Ove Austervoll sier til Bergens Tidende at han fryktet at MS Stones skulle gå på grunn, fordi skipet ikke lystret roret når strømfoholdene var som verst. Den erfarne losen mener bestemt at rorsystemet om bord på de to fartøyene ikke fungerer som det burde.

Vatlestrømmen er midt i hovedleden inn til Bergen rett sør for Sotrabrua.

Nesten ny

MS Rocknes ble bygget ved J. J. Sietas Werft i Hamburg og ble levert 01.07.2001. Skipet var da et vanlig bulklasteskip under navnet MS Kvitnes. Det ble bygget til høyeste klasse i Germanischer Lloyd.

I 2003 ble skipet ombygget ved verftet Verome Botlek i Rotterdam til et spesialisert offshore fartøy for dumping av stein på rørledninger og kabler. Skipet var frem til havariet verdens største spesialfartøy for dumping av stein til havs.

Det er det nederlandske selskapet Van Oord som står for steinhåndteringen på fartøyet, mens Jebsen Management i Bergen står for driften av selve fartøyet.

MS Rocknes er et selvlossende bulkskip og operer etter gravitetsprinsippet. Lasten faller gjennom hydraulisk opererte luker i bunnen av lasterommene ned på underliggende transportbelter. Derfra løftes lasten til skipets dekk og leveres på land ved hjelp av en 80 meter lang konveyor-bom.

I forbindelse med offshore-aktivitetene er skipet utrustet med dynamisk posisjoneringsystem - klasse DPII - som innebærer at skipet er utstyrt med til sammen 7 stk sidepropellere, hvorav 2 stk av såkalt Azimut-type.

Skipet opereres i Jebsen-gruppens kontraktsfart i kombinasjon med offshore aktiviteter. Skipet var lastet med stein fra Eikefet til Emden (nord Tyskland) da skipet havarerte i Vatlestraumen ved Bergen.

Skipet hadde ved havaritidspunktet et mannskap på totalt 30 personer, 23 filippinske sjøfolk, 2 norske (skipets kaptein og los), 1 tysk og 3 hollendere.

Skipet hadde kontinuerlige klasseinspeksjoner.Skipets bunn og tanker ble inspisert siste gang 03.12.03.