DIESOTTO: Mercedes har laget en bensinmotor som kan selvantenne med høy kompresjon omtrent som en dieselmotor. Den bruker tennplugger på lavt turtall, men på høyere turtall økes kompresjonsforholdet ved å heve veivakselen. (Bilde: Daimler Chrysler)

Motorrevolusjon fra Mercedes

  • Motor

Utgangspunktet for den nye motoren er den velkjente 1,8 liters bensinmotoren som i dag sitter i mange forskjellige versjoner i Mercedes' personbiler.

Diesel ren som bensin

Mercedes har i mange år utviklet svært rene dieselmotorer, senest med den såkalte Bluetechteknologien, som gjør en dieselmotor like ren som en bensinmotor.

– Vårt neste mål er en bensinmotor som er like økonomisk som en dieselmotor. DiesOtto-konseptet tilfredsstiller disse kravene, sier professor Herberth Kohler i en pressemelding. Han leder utviklingen av nye drivkonsepter for kjøretøy i DaimlerChrysler-konsernet.

Fortsatt stempelmotor

DiesOtto-motoren er en vanlig stempelmotor, men den fungerer som er hybrid av diesel og bensinmotor. Ved oppstart og under kraftig akselerasjon blir bensin/luftblandingen antent av en tennplugg.

Men ved lav belastning, altså ved lavere turtall, opererer motoren som en dieselmotor med kontrollert tenning på grunn av trykk og temperatur i sylinderen. Da er det ikke antenning ved bruk av tennpluggen.

Mercedes hevder forbrenningen blir renere og at motoren vil forurense mindre. Eksosen renses via en treveis katalysator. En av de største utfordringene ved utviklingen av motoren har vært selve styringssystemet for motoren.

Ikke satt i produksjon

Mercedes vil ikke si når motorene vil komme som alternativ i en bil, men påpeker at nyvinningene gradvis vil bli tatt i bruk.

Direkte innsprøyting benyttes allerede, og Mercedes har utstrakt bruk av kompressorer for den lille 1,8 liters motoren.