Strekningen som skal utbedres er markert med tykk hvit linje. Lars Kveen har en overbevisende ledelse i kampen om kontrakten. Ill.: Statens vegvesen

Mot hjemmeseier i Stryn

Det nest laveste anbudet, som er på 48,310 mill., er gitt av K. A. Aurstad fra Ørsta. Yri Sand fra Stryn er nr. tre med 50,956 mill.

Den eneste riksentreprenøren som deltar i konkurransen er Mesta, som ligger høyest med et anbud på 55,433 mill.

Til tross for at anleggsentreprenørene opplever svært gode tider, ligger det laveste anbudet godt under Vegvesenets overslag.

Den som får kontrakten skal utbedre 1 200 meter av riksveg 15 like øst for kommunesentret i Stryn. Ytterpunktene på denne strekningen er Stryn aust og Rise bru. Mellom dem er vegen er smal og svingete og går delvis tett inntil bebyggelsen.

På ca. 300 meter av strekningen får riksveg 15 helt ny trasé, for øvrig blir nåværende trasé beholdt i grove trekk, men all masse blir skiftet ut. Langs hele strekningen skal det etableres gang/sykkelveg. I dag er det ingen tilbud til myke trafikanter her. Belysning og VA-anlegg for Stryn kommune inngår i oppdraget.

De totale omkostningene for prosjektet er kostnadsberegnet til 85 millioner kroner. Store utgifter til grunnavståelser er en av grunnene til den store forskjellen mellom anbudsummer og totalkostnad. Tre boliger langs vegen skal innløses og mange uthus rives. Omfattende støyskjerming presser også utgiftene opp. Støyskjermingen går ut på en egen entreprise senere.

Prosjekteringen er utført av Nordplan fra Ålesund. Oppgraderingen av riksveg 15 skal være fullført innen 15. oktober neste år.