Strekningen Raglamyr-Tuastad er 6,9 km lang og utgjør over halvparten av den vertikale delen av T´en i T-forbindelsen. Vassbakk & Stol har gitt det klart laveste anbudet. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Mot hjemmeseier for Vassbakk & Stol

AF Gruppen, som er godt i gang med den største entreprisen på T-forbindelsen, ligger nærmeste med et anbud på 223,8 mill. Mesta og Veidekke ligger nesten helt likt med henholdsvis 227,3 og 227,4 mill. Hæhre Entreprenør er nr. fem med 231,8 mill. Aller høyest ligger Risa fra Nærbø med 253,1 mill.

Vegvesenet er fornøyd både med deltagelsen og prisene. Anbudet fra Vassbakk & Stol ligger noe lavere enn kostnadsoverslaget.

T-forbindelsen har fått navnet fordi hovedvegene i prosjektet former en stor T sett nordfra. Anbudsåpningen gjelder den 6,9 km lange strekningen mellom Raglamyr i Haugesund kommune og Tuastad i Karmøy kommune. Den utgjør over halvparten av den vertikale delen av T´en.

To tunneler med profil T 9,5 inngår i strekningen - Husafjelltunnelen (680 meter) og Spannavardentunnelen (260 meter). Den som får kontrakten skal drive og sikre tunnelene og støpe portaler. I entreprisen inngår også to korte bruer, 13 underganger og to tekniske bygg. Veg i dagen blir 8,5 meter bred. Statens vegvesen har prosjektert tunnelene, Sweco har prosjektert veg i dagen.

Jobben må være fullført innen 1. desember 2012. T-forbindelsen åpnes for trafikk våren 2013.