Søndre ende av betongkulverten er omtrent midt på bildet. Mye rart må skje hvis ikke Søbstad støper den. Ill.: Aas-Jakobsen

Mot hjemmeseier for Søbstad

Søbstads anbud ligger ikke bare lavere enn konkurrentenes, men også godt under Vegvesenets overslag.

Nr. to er NCC med et anbud på 99,656 mill. Den videre rekkefølgen er Teknobygg Entreprenør fra Trondheim (104,029) Johs. J. Syltern (106,671 mil.) og Skanska (113,661 mill.).

Første byggetrinn inneholder flere elementer. Det største er en 130 meter lang betongkulvert som fører riksveg 706 under to jernbanespor. I forlengelsen av kulverten skal det støpes trau på hver side med en samlet lengde på 70 meter. Videre skal det anlegges 550 meter ny riksveg 706, det skal bygges en ca. 50 meter lang jernbanebru og et par hundre meter lokalveg skal flyttes sideveis.

Omfattende spunting på begge sider av kulverten og trauene inngår i entreprisen. En liten del av spuntingen ble trukket ut av den opprinnelige entreprisen og lyst ut som et eget oppdrag. Kontrakten verd 2,6 millioner kroner gikk til FAS.

Årsaken til dette er at Vegvesenet vil være sikker på å få utnyttet en togfri helg i september til spunting ved sporet. I dagens marked må spunt bestilles i god tid.