SIKRERE MØRKEKJØRING: BMW har lansert siste generasjon av systemet Night Vision, et system som hjelper føreren til å se bedre under mørkekjøring. (Bilde: BMW)
VARSLER: Innefor en rekkevidde på 300 meter, og i en vinkel fra 12 til 18 grader ut mot sidene, skanner Night Vision-systemet alle myke trafikanter og varsler føreren med et tydelig gult symbol. (Bilde: BMW)
STOLTE: ¿Vi er stolte av at BMW lager biler som ligger i front både sikkerhetsmessig og miljømessig, sier salgsdirektør i BMW Norge, Øystein Sponheim (til venstre) og Johnny Gran, sjef for teknisk trening av ettermarkedet hos BMW Norge. (Bilde: Truls Tunmo)
BMW 7-SERIE: Flaggskipet til BMW, den nye 7-serien, kan leveres med Night Vision. Det kan også 6-serien og 5-serien. (Bilde: Truls Tunmo)
SIKKERHET: ¿Foreløpige forskningsresultater viser så langt positive sikkerhetseffekter ved bruk av Night Vision, sier Gunnar Deinboll Jenssen, seniorforsker ved Sintef Transportsikkerhet og informatikk. (Bilde: Sintef)

Mørkekjøring blir sikrere

  • Motor

Night Vision-systemet (NV) skanner myke trafikanter inntil 300 meter foran kjøretøyet i en vinkel fra 12 til18 grader.

Teknologien består av et infrarødt kamera som detekterer fotgjengere og dyr som er utenfor førerens synsrekkevidde slik at det er mulig å reagere tidligere for å unngå kollisjon med objektet.





Ikke i regn

NV har imidlertid den svakheten at systemet ikke takler regn- og snøvær.

– Hvis det er vannpartikler i luften, reflekteres de infrarøde strålene slik at objektene ikke blir synlige. For å takle slike værtyper må radarsystemer brukes, men så langt er vi ikke kommet enda, sier sjef for teknisk trening av ettermarkedet i BMW Norge, Johnny Gran.

BMWs system er basert på Far Infrared-sensorer (FIR) som analyserer varmen avgitt av objekter utenfor bilen.

– Jo varmere objektet er, desto sterkere lyser det opp på skjermen inne i bilen, sier seniorforsker Gunnar Deinboll Jenssen, seniorforsker ved Sintef Transportsikkerhet og informatikk.





Ikke kalde objekter

Varmekameraet registrerer varmen eksempelvis en fotgjenger utstråler og gjør ekstra belysning overflødig.

– Kalde objekter eller objekter med samme temperatur som omgivelsene, for eksempel hindringer som døde dyr, kan ikke fanges opp av FIR-systemet, sier Jenssen.

Ifølge Sintef-forskeren har Mercedes utviklet et system basert på Near Infrared (NIR) der deteksjon ikke er basert på temperaturen til objektene.

Dessuten har Honda utviklet sitt FIR-system, men dette skal foreløpig bare være tilgjengelig i Japan.





Dyrt

Toyota utviklet et NV-system i 2000, og både Honda og Lexus har utviklet et intelligent NV-system.

– Men en hindring for masseproduksjon har vært og er fortsatt et problem på grunn av høye kostnader, sier Jenssen.

BMWs nye NV er ifølge BMW Norge avgiftsfritt tilleggsutstyr som foreløpig kan leveres på BMW 5-serie, 6-serie og 7-serie. For dette ekstrautstyret må man ut med 24 400 kroner for selve systemet.

Da vises symboler og bilder av objektene i displayskjermen på dashbordet. Som tilleggsutstyr kan man bestille et Head Up display. Da får føreren også et varsel om levende objekter vist i frontruten rett over rattet. Dette koster 14 800 kroner.





Trafikksikkerhet

Foreløpige forskningsresultater viser så langt positive trafikksikkerhetseffekter.

– Studier i kjøresimulator har vist at førerne får bedre tid til å vurdere situasjonen og til å handle riktig i forhold til kontroll, oppbremsing og unnamanøver. Men fortsatt er teknologien for dyr og bare tilgjengelig i luksussegmentet, sier Jenssen.

– Kan et system som Night Vision for eksempel kobles opp mot automatisk nødbremsing?

– Ja, bilfabrikkene er i gang med å integrere forskjellige sikkerhetssystemer. Dette vil komme i fremtiden. Men det gjenstår en del forskning før det lar seg gjennomføre fordi samtlige systemer som skal kombineres først må virke 100 prosent separat, sier Gunnar Deinboll Jenssen.