Mønstring i Amsterdam

Forrige gang kom de besøkende fra 88 land. Arrangørene regner med at deltakelsen i år vil ligge på samme nivå som siste gang, selv om hendelsene i USA og Afghanistan selvsagt kan komme til å legge en demper på interessen.

Tjenester og utstyr

Utstillingen omfatter dels de tjenester som maritim sektor internasjonalt tilbyr, dels utstyret som skal til. Selskap for skipskonstruksjon, forsikring og drift vil være til stede, spesialister på sikkerhet likeså. Verft fra hele verden er representert. De legger vekt dels på prosjektering og nybygging, dels på vedlikehold og reparasjoner samt ombygging.

Ekspertselskap på kommunikasjon og navigasjon stiller, det samme gjør naturlig nok klasseselskapene. Havneutvikling får bred plass, det gjør også dataselskap med spesialprogram for lasting/lossing og rutevalg.

Utstyrsdelen av utstillingen dekker brorparten av de 45.000 kvadratmeterne. Det meste av hva som skal til for å bygge og drive skip og havner, er til stede. Siste nytt i verftsutstyr er der, ikke minst sveising og overflatebehandling, og radar/radio/data. Motorprodusentene har skipet komplette anlegg til utstillingen, propellere og thrustere er på vei.

Konkurransesituasjonen

Åpningen av Seatrade signaliserer temavalget for årets konferanse: Etterspørselen etter nybygg, og de europeiske verftenes konkurransesituasjon. Doktor Reinhard Lüken, generalsekretær i Komiteen for europeiske skipsbyggere CESA, slår an tonen. Senere følger temaet Det endrede forhold mellom leverandører, verft og redere. Her kommer innlegg blant annet fra toppfolk hos Wärtsilä, Lloyds og Wallern.

Konferansens dag to starter med tema Elektroniske innkjøp, der toppfolk fra Marine Providers, Kopcke og Setfair skal i ilden. Ettermiddagens tema er Samarbeid i grupperinger. Poenget er å diskutere hvordan maritime samarbeidende grupperinger kan hjelpe europeiske verft og redere. Ildsjel i denne sesjon er professor Niko Wijnholst fra Dutch Maritime Network.