Modifisert Concorde på jomfrutur

Alt tyder på at verdens hurtigste passasjerfly er i fin form, etter at et modifisert Concorde-fly fra British Airways tirsdag gjennomførte sin første prøvetur på et år. Testflyvningen tok Concorde-flyet Alpha Foxtrot fra Heathrow lufthavn, over Atlanterhavet til Island, før det landet på RAF-basen Brize Norton i Oxfordshire.

Formålet med flyvningen var å overbevise britiske luftfartsmyndigheter om at flyet etter omfattende endringer er sikkert nok. Concorde-flyene fikk flygetillatelsen inndratt etter flykatastrofen med en fransk Concorde i juli i fjor. Venstre dekk eksploderte da det traff en metallbit mens flyet akselererte på rullebanen. En bit av dekket slo et A4-ark stort hull i flyets bakre vinge og drivstofftank. Flyet eksploderte over Paris. 113 mennesker omkom.

Concorde-flyene har i etterkant gjennomgått ombygginger for 17 millioner britiske pund. Den viktigste endringen er at drivstoff-tankene nå er kledd innvendig med Kevlar-gummi, for å minimalisere muligheten for drivstofflekkasje i tilfelle, opplyser British Airways på sine internettsider.

Dernest er kabelbeskyttelse i aluminium erstattet med rustfritt stål, og dekkene er blitt lettere og sterkere.

Air France har tidligere i år gjennomført en rekke flyvninger. Tirsdagens prøvetur var den første med en britisk Concorde. Teknikere fra British Airways, Airbus og en testpilot fra de britiske luftfartsmyndighetene var med på testflyvningen, som varte i 3 timer og 20 minutter.

British Airways og Air France håper å få flyet i ordinær flytrafikk i løpet av året.

Concorden er verdens eneste overlydsfly til passasjertransport. Det flyr med to ganger lydens hastighet, og innehar adskillige fartsrekorder. Blant annet har flyet tilbakelagt strekningen mellom New York og London på to timer, 54 minutter og 45 sekunder. Den normale flyvetid på samme strekning er imidlertid noe lengre: 3 timer og 50 minutter, skriver Ingeniøren.