Mobilvekst

Salg av mobiltelefoner til sluttbrukere i 2004 (Tall i tusen enheter)

Selskap2004 Salg2004 Markedsandel (%)2003 Salg2003 Markedsandel (%)

Nokia 207.231,3 30,7 180.672,4 34,8

Motorola 104.124,2 15,4 75.177,1 14,5

Samsung 85.238,4 12,6 54.475,1 10,5

Siemens 48.455,8 7,2 43.754,3 8,4

LG 42.276,8 6,3 26.213,7 5,0

Sony Ericsson 42.031,7 6,2 26.686,3 5,1

Andre 144.643,7 21.6 113.009,6 21,7

Totalt 674.001,9 100.0 519.988,5 100,0

Økningen skyldes hovedsakelig en svært kraftig vekst i siste kvartal.

Selv om alle de store aktørene kan vise til vekst i antall, har Nokia grunn til bekymring.

Den soleklare markedslederen har tapt 4 prosent, og det blir det mange enheter av.

En trøst er det likevel at de presterte 33 prosent i siste kvartal.

Også Motorola la på seg en prosent siste kvartal. Det kan tyde på at den gamle mobilkjempen, som nå har fått Ed Zander fra Sun som ny toppsjef, er på vei mot gamle høyder.