Mobile trender i USA

  • ikt

Etter fire dagers konferanse og to dagers utstilling på mobilmessen i USA arrangert av CTIA (Cellular Telecommunications Industry Association), er det dette som peker seg ut:

- Mobilt internett er ett av dagens heteste forretningsområder i USA. Folk med idéer og folk med penger strømmer til denne bransjen i jakten på suksess. Bare det siste året er antall nye selskaper innen mobile tjenester mangedoblet og mange nesten ethvert IT-selskap med respekt for seg selv posisjonerer i mobilmarkedet (eks IBM, Microsoft, Oracle)

- Mobiltelefonen begynner å bli allemannseie også i USA. Antallet abonnenter har passert 104 millioner. 60 prosent av dem har digitale tjenester. 20,8 millioner nye abonnenter tegnet seg i perioden juni 1999 til juni 2000, ifølge tall fra CTIA (Cellular Telecommunications Industry Association).

- Mobiltelefonen blir brukt 31 prosent mer per måned i år enn i fjor.

- Antall standarder skremmer ikke aktørene. De satser på TDMA, CDMA, GSM og andre som før. De som taper er kundene som ikke kan velge fritt mellom selskaper når de først har kjøpt telefon.

- Modem til å sette på PDAer som Palm, Casio og Compaq selges sterkt subsidiert for å få flere brukere (eks OmniSky)

- Flere kommer med løsninger for flyplasser og tilsvarende steder der forretningsfolk ferdes med 128 kbit/s mobiltilkobling (eks Ricochet)

- Flere selskaper ser med misunnelse mot Japan og deres suksess med I-mode. Underholdning og spill er sesam-sesam for å få fart på inntektene i neste generasjons mobiltelefoner (eks indiqu)

- Flere selskaper tilbyr programvare som gjør internettsidene om til sider tilpasset mobiltelefon (eks AlterEgo Networks)

- Det myldrer av selskaper som skal tilby alskens tjenester og programvaresystemer til operatørene, innholdsleverandørene, næringslivet og privatkundene

- 3 G (tredjegenerasjon) mobiltelefoner vil ikke komme på markedet før i 2002.