REKORDBRU? Trebrua over Mjøsa må være 1,4 kilometer lang og ha et spenn opp mot 100 meter. Slikt blir det spennende ideer av. (Bilde: Scanpix)

Mjøsa kan få verdens lengste trebru

  • Bygg

Statens Vegvesen og NHO inviterte 30 av de fremste bruekspertene til idemøte i mars. De største rådgiverne var invitert, det samme var treindustrien og en NTNU-professor. Målet for møtet var klart: Er det mulig å å bygge en firefelts trebru som er 1,4 kilometer lang med spenn opp mot 100 meter. I dag er det Flisa bru i Hedemark som innehar verdensrekorden for trebruer, den er om lag 200 meter lang.

– Svaret på spørsmålet ble et entydig ja, og tre forskjellige utkast ble levert, forteller Rune Abrahamsen fra Sweco.

– Nå foreligger de første skissene av en bru som kan bli et ikon, og løfte norsk treindstri - alle frihåndstegninger på matpapir, sier Taale Stensbye, prosjektleder for E6 i Statens vegvesen, region øst.

Næringsutvikling

NHO har engasjert seg i prosjektet fordi en høy andel av næringsvirksomheten i innlandet er knyttet til tre.

– En slik trebru vil bidra til å løfte treindustrien i betydelig grad. Før OL på Lillehammer var verdens lengste limtrespenn 66 meter, etter OL var det nesten 100 meter. Vi trenger slike utfordringer, sier Harald Thoresen, seniorrådgiver i NHO Innland.

Nå skal resultatene av dette første møtet bearbeides, så skal det lages en rapport. Deretter blir det besluttet om prosjektet skal videreføres.

– Det skal være en internasjonal trebrukonferanse på Lillehammer i september, vi håper det blir videreført og at vi kan presentere prosjektet på den konferansen, sier Thoresen.

Deretter kan det bli lyst ut en designkonkurranse.

– I heldigste fall kan vi utlyse designkonkurransen allerede i år, sier Trond Arne Stensby, bruansvarlig i region øst i Vegvesenet.

Den blir fulgt av et forprosjekt der et alternativ blir valgt ut for å prosjekteres videre.

Fra samling om trebru over Mjøsa, mars 2010
TRE SKISSER: De 30 arkitektene og ingeniørene som var samlet kom opp med tre skisser til trebru, her vist frem av Harald Thoresen, til venstre, og Taale Stensbye. Rune Abrahamsaen, Sweco

Knutepunkter og montasje

– De største utfordringene blir nok knutepunktene og montasje, tror sivilingeniør Per Kristian Ekeberg fra Norconsult. Han deltok på konferansen der deltakerne ble delt inn i tre grupper som kom opp med hvert sitt forslag.

– De tekniske løsningene var ganske like, det må nok bli en fagverkskonstruksjon, sier Ekeberg.

Forskjellene gikk mer på utseendet. Det enkleste er å ha fagverket under brua. Ulempen er at da får ikke bilistene noen føling med at de kjører over en svært spesiell bru.

– Sidestilt bæring er et alternativ, det var også noe diskusjon om brua skulle ha et hovedspenn som skiller seg ut, eller like spenn, sier Ekeberg.

Montasjen kan skje fra lektere, men det er ikke mange slike tilgjengelige på Mjøsa. Et annet alternativ er å montere brua fra begge sider og skyve de ferdigmonterte elementene utover.