KONSEPT: Ideen går ut på at 200 el-biler fra elskapet El-Cars skal plasseres på strategiske steder i Oslo. Hvem som helst kan inngå en avtale om å få leie biler fra El-Cars og sette dem tilbake på en av de mange plassene rundt i Oslo forbeholdt El-Cars. (Bilde: Trond Heggelund)
BILDEBEVISET: Her ser du investorpresentasjonen hvordan El-Cars benyttet Statkraft, Centerpark og Q-Park for å få inn 35 millioner kroner. Vi har sjekket saken og det stemmer ikke som gründer Stein Richter hevder at "All critical elements in place¿. (Bilde: Trond Heggelund)
MANNEN BAK: Ideen til Stein Richter om elbil-utleie karakteriseres som god, selv om han ble oppfattet som litt for "kreativ" da han holdt presentasjonen for mulige investorer i Oslo. Richter er tidligere gullimportør, danselærer og innholdsleverandør til internettselskaper. (Bilde: Trond Heggelund)

Misbruker parkeringsselskaper

  • samfunnpolitikk

”Ideen til Stein Richter og El-Cars om utleie av 200 elbiler i Oslo er spennende og god, men vi er betenkt når han aktivt misbruker navn på kjente selskaper og organisasjoner for å få inn investorer”.

Dette er den gjengse tilbakemeldingen Teknisk Ukeblad har fått fra investor- og gründerorganisasjonen Seed Forum, Statkraft og Bellona.

Må ha inn 35 millioner kroner

Kommentarene kom etter at Teknisk Ukeblad like før påske avslørte at Stein Richter benytter kjente navn for å få inn minst 35 millioner kroner, noe de må ha for å kunne kjøpe og deretter leie ut 200 elbiler i Oslo.

Planen var at dette skulle skje i mai. Oppstarten utsatt til august.

Avtaler som ikke finnes?

Men bløffen til El-Cars stopper ikke med dette. På en annen foil fra El-Cars står det: ”All critical elements in place”.

Under punktet ”parkering” har Richter benyttet logoene til kjente pakeringsselskaper som Centerpark, Q-Park og APCOA (som eier Europark). I forbindelse med investorpresentasjonen før påske sa Stein Richter flere ganger at de hadde avtaler med disse parkeringsselskapene.

To av de tre selskapene har ikke noen konkrete avtaler med El-Cars.

Benekter

Centerpark-direktør Roger Skaug sier han overhodet ikke kjenner til El-Cars. Parkeringsselskapet eies av Q-Park.

Markedsdirektør Kjetil Bratseth i Q-Park sier at de per dags dato ikke har en avtale med El-Cars. Han sier dessuten at det er feil at de benyttes på El-Cars presentasjoner.

Kun på tilbudsstadiet

- El-Cars har riktignok vært i kontakt med oss, og vi har sendt dem et tilbud som har en begrenset varighet. Vi har ikke avskrevet El-Cars, og er positive til konseptet deres. Men det sier seg selv at det å skaffe 200 faste parkeringsplasser i Oslo er forholdsvis dyrt. Gjennomsnittlig vil det i Oslo koste fra cirka 700 til 3 000 kroner per måned per elbil. I det siste eksemplet er dette høyere kvadratmeterpris enn de mest fornemme boligadressene i byen. Så det er et tøft marked El-Cars prøver å gå inn i, sier Bratseth.