(Bilde: Odd Richard Valmot)

Minisuksess for Opera

Norske Opera opplever en enorm vekst i størrelse og omsetning. Alt drevet av en bitte liten nettleser.

Barcelona: Opera Software går så det suser, og det er mobilmarkedet som ikke kan få nok av nettleseren Opera Mini.

Selskapet har 160 millioner brukere på plattformen, og i januar sto denne armadaen av norske nettlesere for hele 110 milliarder sideoppslag. Det gjør dette til en av de største transaksjonsmotorene i nettet, og får de virkelig store aktørene til å sperre opp øynene.

Les også: Opera åpner TV-butikk

Lønnsom komprimering

Suksessen har blitt til penger også.

I fjor hadde Opera en omsetning på nesten 900 millioner kroner og et overskudd etter avskrivninger på 215 millioner kroner. Ikke dårlig av et selskap som har gått «sånn der» i en lang årrekke.

– Det ser kanskje rart ut at vi tjener så mye penger. Brukerne kan jo laste ned og bruke Opera Mini gratis. Men de som ligger mellom oss og brukerne, teleselskapene, elsker oss.

– Hele ideen med Mini er at vi henter den nettsiden kunden spør etter og komprimerer den før vi sender den til brukeren. På den måten får kunden nettsiden raskere og belastningen på nettet blir bare brøkdelen. Det er noe teleselskapene er villige til å betale for, fordi de sliter med å bygge ut datakapasitet raskt nok, sier adm. direktør i Opera, Lars Boilesen.

Les også: Spår nettboom på mobil

Mot en halv milliard brukere

Opera er på Mobile World Congress i Barcelona og opplever stor pågang fra interesserte samarbeidspartnere.

Stadig flere teleselskaper ser verdien av å redusere datatrafikken.

– Neste mål er å få en kvart milliard brukere og det tror jeg vi klarer neste år. Om fem år skal vi ha en halv milliard. Bare for 16 måneder siden var det fem land hvor vi hadde mer enn en million brukere. I dag er det 22. Det vi fryktet var at folks overgang fra vanlige mobiltelefoner til smarttelefoner skulle gjøre det vanskeligere for oss, men det har ikke skjedd. I dag er 20 prosent av brukerne på en smart plattform, og andelen øker raskt, sier Boilesen.

Les også: Google Chrome stjeler fra alle

Viktig HTML5

Boilesen mener nettleserens strategiske verdi er raskt økende, og at HTML5 har mye av æren for det.

– Nå kan folk skrive en app i HTML5 og kjøre den over alt. I alle nettlesere på mobilen, på TV, på PC og nettbrett. Det forenkler situasjonen dramatisk for utviklerne. For oss er det en kjempemulighet, og vi ser at vi kan tjene penger på dette. På forsiden kan vi ha reklame, søk, betalingstjenester og andre ting som gir oss inntekter. Målet er å tjene en dollar per bruker per år. Det er ikke mye, men det blir milliardbeløp av det, sier han.

Les også: De 10 viktigste trendene i 2012

Ikke bare mobil

Opera startet på PC og har ikke glemt sine røtter, selv om det er mobilen som virkelig har fått fart og penger inn i selskapet.

De ser også at TV blir en viktig plattform, og de har allerede solgt nettlesere til blant andre Sony, Philips, Sharp og Toshiba.

– Vi skal lage noe som er bedre enn Google-TV og det vil gi oss nok et løft i antall brukere, sier han.

Les også: Opera inntar appenes verden

Ingeniørdrevet

Opera er et sterkt ingeniørdrevet selskap, og har 550 utviklere og ingeniører.

Det tilsvarer 80 prosent av alle ansatte, og de er stadig på utkikk etter flere.

– Årsaken til suksessen de siste to årene er at salgssjefen er ingeniør. Han skjønner hva vi driver med, sier Boilesen, som selv ikke er ingeniør.

Les også:

Norsk superduo forener krefter

Banker Safari

Rekord for Opera