Lyntog er feilslått, mener Ruter, som heller vil ha alle kollektivpengene selv. (Bilde: Alexandre MARCHI )

– Mindre til lyntog, mer til oss

  • Motor

I den kommende strategiplanen til Ruter bedriver kollektivselskapet et tankeeksperiment, skriver NRK.

100 milliarder

De ser for seg en statlig investering i kollektivtrafikken på 100 milliarder over 10 år, noe som vil gi befolkningen det beste kollektivtilbudet i verden.

Ruter mener en massiv lyntogsatsing vil være lite fornuftig bruk av midler, og får støtte fra Transportøkonomisk Institutt.

Der mener man at en storstilt jernbaneutbygging i Oslo-området må komme før lyntogene.

– Disse togene må komme seg inn til Oslo sentrum også, sier avdelingsdirektør Arvid Strand til NRK.

Lite

I utkastet viser Ruter til at lyntogmarkedet maksimalt er noen prosent av det totale kollektivmarkedet i landet, mens Oslo-området står for over 50 prosent.

Selskapet, som må hanskes med en antatt dobling av befolkningen frem til 2060, ser for seg en ny ekspressmetro som binder eksisterende og nye stasjonsbyer sammen.

De ønsker ikke å kommentere strategiplanen før den offentliggjøres, ifølge NRK.