(Bilde: colourbox.com)
(Bilde: colourbox.com)

Mindre sykefravær med meditering

  • Karriere

Ifølge Miki Norge fører meditasjon til mindre stress og større fleksibilitet i forhold til omstillinger i arbeidslivet.

Den amerikanske forskeren Richard Davidson, professor i psykologi ved Universitetet i Madison, har forsket på ansatte ved en høyteknologibedrift.

Styrket forsvar

Etter opplæring mediterte de daglig i åtte uker. Det gjorde at de ble flinkere til å takle motgang og stress, og de fikk dessuten sterkere immunforsvar.

Da hjerneaktiviteten ble målt etter åtte uker, hadde aktiviteten i venstre hjernehalvdel økt betydelig. Forandringene viste seg også å være varige.



Mer hvile

– Det gunstige med meditasjon, er hviletilstanden man oppnår. Faktisk er hviletilstanden under meditering en og en halv gang så høy som under søvn selv om man i sinnet er våken. Det frigjøres energi, og man blir mer opplagt fordi man også kvitter seg med spenninger, sier leder i Miki Norge, Ingegerd Espås.

– Hvordan dokumenteres dette?

– Ved å teste surstoffopptaket. Når man får tilstrekkelig hvile, går surstoffopptaket ned. Målinger har vist at surstoffopptaket er lavere ved meditasjon enn når man sover, sier Espås.

Hun lærte å meditere på det første meditasjonskurset som ble holdt i Trondheim i 1962, og ble godkjent som lærer i Transcendental Meditasjon i 1975.



Mot utbrenthet

Espås har meditasjonselever i alle aldre og fra alle typer yrker.

– Noen kommer fordi de føler seg utbrente, andre fordi de sover dårlig. Atter andre fordi de trenger å koble ut en stressende hverdag, finne indre ro og få mer energi og overskudd. Det eneste vi gjør er å avsette litt tid daglig, oppleve at tretthet og spenninger blir borte og føle gleden ved å leve, sier Ingegerd Espås.