Millioner til realfagslærere

  • arkivnyheter

2003 blir starten på en femårig tiltaksplan for å bedre kvaliteten i realfagsundervisningen for norske barn. Både grunnskolen og videregående skole, samt høyere utdanning og forskning skal tilgodesees med midler og tiltak.

For å høyne kompetansen i matematikk i grunnopplæringen tilbys lærere utdanningsstipend i faget på inntil 100.000 kroner. Målet er å få minimum 600 realfagslærere inn i et etter- og videreutdanningsopplegg fra høsten 2003. I følge Kristin Clemet er målet å doble antall lærere i grunnskolen med høy realfagskompetanse innen 2007. Totalt er det satt av 30 millioner kroner til matematikkstipender i 2003.

Styrker vitensentrene

Utdanning- og forskningsdepartementet har også bevilget fire millioner kroner til etablering og drift av fem nye regionale Vitensentre i 2003. Hensikten med sentrene er å heve den almene interessen for realfag samtidig som de skal fungere som et verktøy i forbindelse med både lærerutdanning og i skoleundervisningen.

Clemets ambisiøse mål med satsingen er å få Norge i løpet av femårsperioden til å plassere seg blant den beste fjerdedelen av OECD-landene når det gjelder matematikkompetanse i alle ledd i utdanningssystemet vårt.