HYDROEL:Brenselcelle og vanlig batteri skal få Think-bilene til å rulle lenger mellom hver lading og fylling. ILL. Think
HYDROEL:Brenselcelle og vanlig batteri skal få Think-bilene til å rulle lenger mellom hver lading og fylling. (Bilde: Think)

Milliondryss til hydrogen

  • Miljø

Fredag var dagen da hydrogentilhengere fikk milde gaver fra Samferdselsdepartementet og Norges forskningsråd. Nå skal det brukes 50 millioner kroner over tre år på forskning rundt hydrogen og andre alternative energikilder for transportsektoren.

Samferdselsministeren lovet likevel ikke at hydrogensamfunnet er nært forestående, men lover at Norge skal være en pådriver for bruk av ny teknologi. Nå er en rekke søknader om støtte til ulike prosjekter for bruk av hydrogen og andre alternative energikilder i trasnportsektoren behandlet.



Norges forskningsråd legger opp til en samlet tildeling på 48,6 millioner kroner til slike forskningsprosjekter, over en periode på tre år. I tillegg til midlene som tildeles fra Norges forskningsråd er det regnet med at andre aktører bidrar med til sammen om lag 96 millioner kroner til forskningsprosjektene.

HyNor

Størst del av potten fikk Hydro, fordelt på to HyNor-prosjekt. HyNor Grenland får 16,2 millioner kroner. Prosjektet går ut på å teste leveranse og bruk av hydrogen som drivstoff. Prosjektet omfatter blant annet etablering av en hydrogenfyllestasjon på Herøya og utprøving av hydrogendrevne kjøretøy.

Hydro jobber også med etablering av tankingsanlegg for kjøretøy på strekningen Oslo-Stavanger. Dette HyNor- prosjektet får tre millioner kroner.

El-bilprodusenten Think har tre år og 11 millioner kroner på seg til å finne fram til et konsept der hydrogen og brenselceller skal øke rekkevidden på el-bilen.

Det norske Veritas vil bruke 4,1 millioner statlige kroner på å sette i gang et demonstrasjonsprosjekt med brenselcelle til skipsdrift.

Øvrige prosjekter som fikk støtte:

  • 4,9 millioner kroner til Statoil, som skal gjennomføre et demonstrasjonsprosjekt for produksjon, lagring og fylling av hydrogen.
  • 2 millioner kroner til NTNU, til prosjekt som skal se på hvordan hydrogentilsetninger i andre drivstoff påvirker motoreffekt og miljøutslipp.
  • 0,4 millioner kroner til Norsk Pellets Vestmarka AS, som skal undersøke muligheten for å etablere økonomisk lønnsom produksjon av syntetisk biodiesel.
  • 7 millioner kroner til Papir- og fiberinstituttet AS, til prosjekt som ser på muligheten til å utvinne biodrivstoff fra trevirke.

Bellona er rystet over samferdselsministerens manglende kunnskap om hydrogenforsøk som allerede er i gang, deriblant i Mesta. Les Bellonas kommentarer her.