(Bilde: Truls Tunmo)

Milliardsprekk i Vei-Norge

  • Bygg

Det er de økte anleggskostnader som gjør at Vegvesenet nå ligger an til en milliardsprekk for 2008, slås det fast i en økonomirapport.

– Det vesentligste skjer på bakgrunn av prisstigningen i markedet. Det har jo steget ganske mye, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til ABCNyheter.

Tre verstinger

Opprinnelig budsjett for 54 større veiprosjekt sprekker altså med hele 1,2 milliarder kroner. Overskridelsene utgjør 2,9 prosent av de samlede utgiftene (44,7 milliarder).

Tre enkeltprosjekter står for mer enn halvparten av kostnadssprekken: Bjørvikaprosjektet i Oslo sentrum (319 millioner), E16 mellom Wøyen og Bjørum (270 millioner) og nordre avlastningsvei for E6 ved Trondheim (234 millioner).

Les også: Dyr vei blir enda dyrere

Vegvesenet får regninga

Når årsaken til overforbruket er prisstigning på arbeidskraft, maskiner og råvarer som olje, stål og betong, kan utbyggerne kreve merkostnadene dekket, bekrefter Lars Aksnes overfor ABCNyheter.

– Vi må jo dekke denne prisstigninga, sier han.

Bare om lag halvparten av kostnadsoverskridelsene ble tatt høyde for i regjeringens reviderte statsbudsjett, som ble lagt fram i vår.

I forhold til dette budsjettet ligger veibyggingen i 2008 an til å bli 627 millioner dyrere enn beregnet.

Les også: Dødsveien RV3: - En skam