I MOTVIND: SAS-konsernet la fram blodrøde tall i dag. (Bilde: SCANPIX SWEDEN)

Milliardsmell for SAS

Onsdag la konsernet fram resultater som viser et tap på 1,54 milliarder kroner i tredje kvartal. I samme periode i fjor gikk SAS med 395 millioner kroner i overskudd.

Omsetningen var på nærmere 14,2 milliarder kroner i tredje kvartal, en økning på 50 millioner kroner fra samme periode i fjor.

Les også:

– Rammer voldsomt

– Krisen i flybransjen rammer voldsomt. Hittil i år har et 30-tall flyselskap gått konkurs, nå senest Sterling som har vært en av våre hovedkonkurrenter i Skandinavia, oppsummerer konsernsjef Mats Jansson.

Nå skal SAS-ledelsen vurdere en rekke grep, varsler Jansson.

– Uansett hvilke strukturelle alternativer og løsninger som velges, så er det ytterst viktig at vi raskt får lukket de gjenstående kostnadsgapene vi har i forhold til sammenlignbare konkurrenter, sier Jansson.

Forhandlinger

– Som ett ledd i dette er vi midt inne i en forhandlingsprosess med samtlige fagforeninger. Situasjonen tilsier at begge parter viser innsikt, mot og handlekraft, skriver SAS-sjefen i sin kvartalsrapport.

Mats Jansson mener dårlige konjunkturer må ta mesteparten av skylden for milliardtapet, og han viser også til høy oljepris.

– At oljeprisene nå har falt kraftig er bra for bransjen og SAS, mener Jansson, som også trekker fram finanskrisen og høyere dollarkurs som negative faktorer.





Sliter i Norge

SAS Norge og Widerøe, datterselskaper i SAS-gruppen, løfter ikke inntrykket med sine kvartalstall.

SAS Norge oppnådde i tredje kvartal et driftsresultat før finansielle poster og skatt på minus 23 millioner svenske kroner, mot et overskudd i samme periode i fjor på 203 millioner svenske kroner.

Widerøe hadde et driftsresultat før finansielle poster og skatt på minus 18 millioner svenske kroner, mot et overskudd i perioden juli-september i fjor på 41 millioner kroner.

SAS Norge er hardt rammet av de endrede konjunkturene, høye drivstoffpriser og økte priser på vedlikehold av flyene.

Widerøe sliter også med omkostningsnivået og ettervirkningene av at Dash 8 Q400-flyene måtte settes på bakken og erstattes med innleid kapasitet.

Les også:

Kjøper sju nye Dash 8-fly