NY STANDARD: Sevan Marine regner med at deres nye borerigg som Petrobras skal bruke i Meksikogolfen åpner et nytt marked for det norske selskapet. (Bilde: ILL: SEVAN MARINE)
(Bilde: Anders J. Steensen)

Milliardkontrakt i boks

Arendal: Kontraktssummen er på 5,7 milliarder kroner med dagens dollarkurs. Sevan Driller skal bore i Meksikogolfen. Riggen skal i drift 2009.

– Vi tror det er Petrobras erfaringer fra Piranema-prosjektet som har medvirket til at de har tro på vårt borekonsept, forteller markedssjef Fredrik Major i Sevan Marine til TU. – De gode sjøegenskapene, den store dekkslasten samt mulighetene for å lagre inntil 150 000 fat olje om bord, gjør at totaloperasjonen for boreriggen blir rimeligere enn mange av dagens 6. generasjonsrigger som er under bygging, sier han.

Major mener at Petrobras er et av de selskapene som er villige til å ta i bruk nye løsninger. Andre er langt mer tilbakeholdne. – Oljeindustrien er konservativ og ny teknologi må inneholde en betydelig fordel skal selskapene velge nye løsninger, understreker han.

Bygges i Kina

Sevan driller er større enn de FPSO-ene Sevan hittil har introdusert i markedet. Skroget er basert på en Sevan SSP 650. Det er 75 meter i diameter. Borerigen er selvdrevet med til sammen åtte trustere og utstyrt med dynamisk posisjonering klasse DP3. Fart under transit er 7- 9 knop. Skroget er under bygging på Hantong skipsverft i Kina, mens det ennå ikke er bestemt hvor det skal utrustes.

Selve boreutstyret skal leveres av Aker Kværner Maritime Hydraulics. det er identisk med boreutstyret som er på Sea Drills nye 6. generasjonrigg som er under bygging på Daewoo i Korea.

Mer uavhengig av forsyninger

Fordelen med Sevan Driller er at skroget kan romme alt av borevæske og boreslam i tillegg til at det har god lagerkapasitet for olje. Dekkslasten er på hele 15 000 tonn. – Vi er ikke avghengige av å ha alle tunge komponenter nede i skroget. Det innebærer at vi kan plassere maskineri og boligkvarter på dekket, og fortsatt ha gode sjøegenskaper. Vind og bølger påvirker knapt bevegelsene i skroget, forteller en av gründerne av Sevan Marine, Kåre Syversen. – Vårt design trekker med seg fordelene av både et skipsskrog og en halvt nedsenkbar borerigg, sier han.

Med den store lagerkapasiteten både for rør, borevæsker og olje kan Sevan Driller operere lang fra land med en enklere logistikkkjede enn hva som er tilfelle med halvt nedsenkbare borerigger.