Tine Sundtoft og Jonas Gahr Støre er ganske enige om elbilpolitikken. (Bilde: Zero)

ELBILSUBSIDIER

Miljøvernministeren: – Kritikken mot elbilpolitikken er feilslått

Roser Kina for å innføre nullmoms på elbiler.

Fritak for bomavgift, nullmoms, kjøring i kollektivfeltet, gratis lading og gratis parkering. Virkemidlene har vært sterke, og har ført til at elbilsalget har sprengt selv de mest optimistiske prognoser.

Kritikken har samtidig vært økende. Det hevdes at elbilene hindrer busser i kollektivfeltene, det stilles spørsmål ved de reelle utslippsreduksjonene og det reageres på at elbilstøtten er uforholdsmessig stor.

Ut mot kritikerne

Regjeringen har for tiden det den kaller en «helhetlig gjennomgang av bilavgiftene». Der vil elbilgodene bli et viktig tema. Miljøvernminister Tine Sundtoft fra Høyre slår nå tilbake mot kritikken mot elbilpolitikken.

– Kritikken mot elbilpolitikken er feilslått, sa hun i sitt innlegg på denne ukens Zerokonferanse.

Det er enighet på Stortinget om at de nåværende virkemidlene for å fremme elbilsalget skal revurderes når antall biler når 50.000.

Signalene fra Sundtoft kan tyde på at Regjeringen er fornøyd med dagens politikk, og at endringene kanskje ikke blir de helt store.

– Elbilsalget vekker internasjonal begeistring. Norge driver fram teknologi internasjonalt. Det er også spennende å se at Kina innfører momsfritak på elbiler, sa Sundtoft videre i sitt innlegg.

Les også: Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

– Unyansert debatt

Overfor Teknisk Ukeblad er hun noe tilbakeholden når vi ber om en utdyping av utspillet på scenen i Folketeateret.

– Hvilken del av kritikken mot elbilpolitikken tenker du på, og hvorfor er den feilslått?

– Jeg tenker på mye av kritikken som handler om hvor store utslippsreduksjonene egentlig er, og ting som at de får kjøre i kollektivfelt. En ting er hva bilene bidrar til i Norge. En annen ting er hva det norske markedet bidrar med i testingen av teknologi internasjonalt, sier Sundtoft til Teknisk Ukeblad.

Miljøvernministeren mener at denne nyansen ikke har kommet frem.

– Men kritikken mot for eksempel kjøring i kollektivfeltet og fritak for bomavgift, har den altså vært feilslått?

– Jeg vil ikke gå inn på disse virkemidlene spesielt. Men de som har kommet med denne kritikken har ikke sett hva vår elbilpolitikk har betydd internasjonalt. Som sagt er vår klimapolitikk en internasjonal strategi. Spørsmålet er da hva et lite land som Norge kan bidra med internasjonalt. Og vi kan bidra med å teste ut denne type teknologi for det internasjonale samfunnet, sier Sundtoft.

Les også: Her kan lyktestolpene lade elbilene

Får spørsmål fra ministre

Hun vil ikke gå nærmere inn på hvor viktig den internasjonale betydningen av norsk elbilpolitilkk er for resultatet av den «helhetlige gjennomgangen av bilavgiftene» som regjeringen nå gjør.

– Men det at man er et testmarked og er viktig for elbilprodusentene, er viktig for deg?

- Jeg får veldig mange spørsmål fra kolleger ute om hva som gjør at elbilmarkedet fungerer så bra i Norge. De synes det er spennende. De ser også hva det betyr for bilprodusentene å teste det ut i Norge. Det er en veldig viktig bieffekt av norsk elbilpolitikk.

– Hvilke virkemidler pleier du å peke på når disse kollegene spør deg om dette?

– Jeg pleier å svare at dette er et konkret resultat av villet politikk.

Hvilke deler av politikken trekker du da frem?

– Bruk av avgiftspolitikken, og hvordan dette har skapt et nytt marked.

Les også: Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst

Støtte fra Støre

Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre mener de som kritiserer lettelsene som stimulerer til elbilkjøp har tatt feil.

– De som mener at det er galt å bruke den type virkemidler fordi det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt, tror jeg også tar feil. Disse virkemidlene vil over tid bygge en infrastruktur som vil vare, sier Støre.

Han mener imidlertid at det er viktig å ta debatten om hvordan de ulike virkemidlene virker lokalt.

– Dersom elbilene hindrer kollektivtrafikk i kollektivfeltet, har man en utfordring. Hvis elbilene sliter på veidekke, og det må repareres, har man en utfordring. Men ingenting av dette er umulig å løse, påpeker Støre.

Venter på utredningen

Partilederen vil være forsiktig med å gjøre seg opp en mening om hva som skal skje med enkelttiltak, før resultatene av gjennomgangen av bilavgiftene kommer i forbindelse med revidert budsjett til våren.

– Jeg har jobbet så lenge i regjeringssystemet at jeg aldri er mot utredninger og kunnskapen som kommer ut av dette. Slike utredninger gir en oversikt som tjener samfunnsdebatten. Jeg tror likevel det er veldig viktig at man respekterer 2017-løftene som kjøperne av elbiler har fått. Dette har med forutsigbarheten å gjøre, sier han.

– Du tenker at 2017 er viktigst, ikke grensen på 50.000?

– Den avveiingen vil jeg ikke ha noen presis mening om. Men det er viktig at folk som har kjøpt elbil, føler at løftene blir holdt.

Kjører du selv elektrisk?

– Nei.

– Har du planer om dette?

– Jeg har planer om hybrid, jeg. Jeg tror det er mer å satse på.

Les også:

Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil

Ny batteriteknologi skal kunne lade en elbil på 15 minutter

Oslo utreder eget felt for elbiler