ENERGI

Miljøvennlig teknikk selger ikke

28. aug. 2001 - 14:39

Det har gått tre år siden ABB lanserte Dryformeren; verdens første luftkjølte høspenttransformator. Grunnen er høy pris, og lavt investeringsnivå i norsk kraftbransje. Svenskene har kjøpt tre av sin egen oppfinnelse, mens to er solgt til Canada.

Livstidskostnad

– Kundene må først og fremst vurdere en slik investering opp mot en livstidskostnad, sier senior prosjektleder Erik Oppegaard hos ABB under Everkmessa på Hamar.

– Dryformeren koster to til tre ganger så mye som en konvensjonell trafo, men driftskostnadene er mye lavere og vedlikeholdet langt enklere. Installasjonen krever mindre volum, spesielt hvis du regner med oljegrava som en oljekjølt trafo trenger. Og sist, men ikke minst; en luftkjølt trafo er både sikrere og mer miljøvennlig enn en oljefylt.

Tapte mot konvensjonell løsning

Oppgaard kan imidlertid fortelle at de ikke skorter på interesse fra kundene. – Vi var lenge med i vurderingen av leveransene til Tyin, men tapte i siste runde mot en konvensjonell løsning.

Nå setter ABB sin lit til at retro-markedet skal ta seg opp, og at kundene er villige til å akseptere litt høyere investeringer for en plassbesparende og miljøvennlig løsning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.