MILJØ-AUDI: Audi A3 TDI 1,9 105 hk leveres nå som en en miljømodell i tillegg til den ordinære modellen. Men TDIe-modellen, som den heter, bruker bare ørlite mindre drivstoff enn standard-modellen. (Bilde: VAG)

Miljøutgave av Audi A3

  • Motor

Audi lanserer nå en miljø-versjon av Audi A3 og Audi A3 Sportback. Avansert motorteknologi gjør at miljø-utgaven av Audi A3 bruker under en halv liter diesel per mil og har et CO2-utslipp på kun 119 gram per kilometer.

Men under en halvliter bruker også standardmodellen!

Spesielt miljøvennlig

Audi har utviklet spesielt miljøvennlige motorer både for bensin og diesel, der bilmerkets sofistikerte innsprøytingsteknologi har gjort det mulig å få til en enda mer effektiv forbrenning.

Samtidig gjør motorenes høye dreiemoment at bilene gjennomgående kan kjøres på høyere gir.

Høyere utveksling

Den lille e,en i betegnelsen TDIe avslører at dette er en miljøoptimalisert utgave. Modellen har en høyere utveksling på tredje- til femtegir enn øvrige A3-modeller, for å bidra til mer miljøvennlig kjøring.

Innsprøytingsteknologien, spesielt tilpasset motorelektronikk og dieselpartikkel-filter sørger for at A3 1.9 TDI e har et forbruk på lave 0,45 liter per mil og et utslipp på kun 119 gram CO2 per kilometer.

Anbefaler girvalg

Miljø-versjonen av Audi A3 leveres både i tredørs utgave og som femdørs Audi A3 Sportback.

I tillegg til de tekniske tilpasningene leveres Audis e-modeller med en girvalgsindikator, som gir føreren informasjon om anbefalt girvalg for å kunne kjøre mest mulig miljøvennlig. Kjørekomputer er også en del av standardutstyret på e-modellene.

Audi regner med at Audi A3 e-modellene vil være tilgjengelig i Norge på forsommeren.

Samme pris

Men miljøvennlighet til tross - bilen vil få en startpris på i underkant av 260 000 kroner. Dette er samme prisnivå som den "vanlige" A3 TDI-modellen med akkurat samme motorstørrelse.

Gjennomsnittlig forbruk er 0,45 liter per mil på miljømodellen, den ordinære A3 TDI 1,9 bruker 0,49 liter per mil. CO2-utslippet er bare 10 gram høyere på sistnevnte modell - 129 gram per kilometer med dieselpartikkelfilter.