VERSTING: Audi Q7 er en av verstingene når det gjelder CO2-utslipp, men det får ingen konsekvenser på årsavgiften. (Bilde: VAG)
SOT: Dieselmotorene har dårlig rykte på seg på grunn av store mengder sot og andre partikler som er helseskadelige. Nå har Honda utviklet teknologi som gjøre diesel mindre helseskadelig, og er dermed miljømessig et bedre alternativ enn bensin. Dieseleksos har ikke samme klimagasseffekt som bensineksos. (Bilde: EPA)
FILTER: Slik ser et moderne partikkelfilter ut, mye mindre sammenlignet med de første konstruksjonene som var tunge og klumpete. (Bilde: TENNECO)

Miljøsynder tillatt i Norge - forbudt i USA

  • Motor

Europeiske bilprodusenter må spesiallage modeller for det amerikanske markedet fordi de forurenser for mye.

I Europa er det mindre restriktivt. Bellona mener den europeiske normen ikke er streng nok.

– Det er en skandale at ikke europeiske og nasjonale myndigheter har grepet fatt i dette. USA har lavere grenseverdier på utslipp av NO x fra både lastebiler og personbiler med dieselmotor enn det Europa har, politisk rådgiver Paal Frisvold i Bellona Europa.

Plukker bort

Europeiske bilprodusenter eksporterer biler med etterbehandlingssystem for NO x til USA som ikke selges på det europeiske markedet.

- Det betyr at disse produsentene lager de samme bilmodellene for begge markedene, men i Europa forurenser de mer. Dette gjelder blant andre Daimler Chrysler, sier politisk rådgiver Paal Frisvold i Bellona Europa.

– Alle liker å kalle USA for miljøverstingen, men de er ikke det når det gjelder forurensing fra dieselbiler, fortsetter han.



Euro-norm

Utslippskrav til biler er ikke noe Norge kan bestemme selvstendig. Det er regulert av EU ved et såkalt harmoniserende direktiv gjennom EURO-kravene.

Blant de viktigste utslippene regulert av EURO-systemet finner vi partikler og NO x. Blant de uregulerte finner vi CO 2 hvor Norge og EU ikke har noen krav til CO 2-utslipp. Bellona mener at utslippskravene burde ha vært strammere.

- Det er teknisk mulig, og ville ha vært et viktig bidrag særlig til bedre miljø i byene, sier rådgiver miljøteknologi og transport i Bellona, Konrad Pütz.



Ikke strengt nok

Systemet for engangsavgift i Norge tar ikke hensyn til NO x-utslipp og partikkelutslipp.

– Det er uheldig så lenge EURO-kravene ikke er stramme nok, og så lenge vi ikke tar tak i NO x og partikkelutslipp med andre virkemidler. Mange eldre biler, både diesel og bensin, gir høye utslipp av NO x og partikler. Dette er selvfølgelig negativt, særlig i byene. Det kan løses ved at også utslipp av partikler og NO x påvirker engangsavgiften og via andre avgifter, for eksempel en miljødifferensiert årsavgift, sier Konrad Pütz.



Kjerringa mot strømmen

Fra nyttår setter norske myndigheter ned avgiften på en rekke bilmerker med dieselmotor.

Begrunnelsen er at disse bilene slipper ut mindre CO 2 enn bensinbiler.

I Tyskland tenker de annerledes.

Der planlegger regionale myndigheter å forby dieselbiler av eldre årganger, og folk oppfordres til å kjøpe bensinbiler i stedet for dieselbiler som har dominert personbilmarkedet det siste tiåret. I enkelte andre land i Europa, er det ikke tillatt å kjøre dieselbiler i storbyene i det hele tatt.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.