Miljøstopp for togtunnel

I februar fikk svenske Banverket og entreprenørfellesskapet Skanska-Vinci klarsignal for å fortsette arbeidet med togtunnelen.

Akkurat som under arbeidet med Romeriksporten i Oslo, fikk svenskene i 1996 store problemer med vannlekkasjer ned i tunnelen og drenering av grunnvannet i terrenget over.

Tetting med Rhoca Gil ble til en miljøskandale da stoffet forurenset vannet som rant ut av tunnelen og havnet i bekker og brønner. Alarmen gikk da kuer ble forgiftet.

Samtidig ble Rhoca Gil benyttet i Romeriksporten. Full stans i begge prosjekter ble resultatet. Men svenskene kom aldri i gang igjen. Tunnelarbeidet har vært stanset siden 1997. Romeriksporten sto ferdig to år etter.

I dommen i februar fikk Banverket lov til å lede 100 liter vann i sekundet ut av tunnelen. Miljøvernere protesterte og anket dommen. Tillatelsen fram til februar lød på 33 liter i sekundet.

Miljöoverdomstolen setter til side dommen fra en lavere miljødomstol i Växjö. Arbeidet i tunnelen kan ikke gjenopptas før domstolen har vært på befaring i september og fortsatt behandlingen. Endelig dom ventes derfor i september.

Banverkets prosjektleder er sjokkert.

- Dette var en kalddusj. Men jeg håper på en snarlig behandling, sier Christer Möller, ifølge en pressemelding fra Banverket.

Banverket og Skanska - Vinci fortsetter imidlertid prosjektering og planlegging i håp om at arbeidet i tunnelen kan tas opp igjen i september, så snart rettskraftig dom foreligger.

Prosjektet må da forberede seg på at mulig maksimums utslipp av vann kan bli på 33 liter i sekundet i stedet for 100 liter.