Rauma/Finland: I desember overleveres den første hurtigferjen, M/S Color Superspeed 1, til Color Line.
Den settes inn i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals.
Overfarten er på 3 timer og 15 minutter.
Miljøkjeft
Skipene ble i sommer sterkt kritisert av miljøvernorganisasjonene, fordi utslippene vil øke i forhold til dagens aldrende M/S Christian IV.
Kan bli miljøvennlige
– Dette blir verdens mest miljøvennlige hurtigferjer. Vi har lagt stor vekt på skrogformen slik et den gir minst mulig hydrodynamisk motstand. Utallige forsøk er gjort ved Sintef Marintek for å finne den beste formen, forteller Rolf Kjær.
– Gjennomgående vil Superspeed-fartøyene bruke 5 MW mindre effekt for å oppnå samme fart som andre hurtigbåter.
Bedre bunkers
Motorene, som leveres av Wärtsilä, vil drives med svovelfattig diesel. Color Line er det eneste rederiet som bruker lavsvovel bunker.
– Vår bunker inneholder kun en prosent svovel, dermed reduseres SO 2-utslippene. Motorene er konstruert for å gi ut lite NO x, slik at vi slipper store NO x-renseanlegg, forteller skipsveteranen.
Planla gass
Opprinnelig hadde Color Line planlagt å bygge ferjene med gassdrift. I skroget er det satt av plass til LNG-tanker og rørsystem for å forsyne maskinene med gass.
Men IMO, den internasjonale skipsfartsorganisasjonen, har ikke regelverk som tillater passasjerskip av Superspeeds størrelse å ha gass som drivstoff.
Bytter når de kan
– Det finnes regler for mindre bilferjer, men ikke for skip som våre som går i internasjonal fart. Men når nye regler er klare, er vi klare til å konvertere til gassdrift, sier Kjær.
Både skrog og motorer i Superspeed er forberedt for å kunne håndtere gass. For motorene betyr det at det må installeres nye topper for dual fuel systemer.
Korea-motor
Wärtsilä i samarbeid med Hyundai har nylig lagt ned grunnsteinen for en ny motorfabrikk i Korea, som skal spesialisere seg på dual fuel, gass/bunker.
Det er det raskt økende behovet for dieselelektrisk framdrift på LNG-tankere som framskynder produksjonen av dual-fuel-motorer.