Investeringene i oljeindustrien i Midt-Østen kan bli redusert dersom Vesten i større grad vil bruke biodrivstoff av miljøhensyn. (Bilde: Colourbox)
Uklart: ¿ Det er vanskelig å si hvordan Opec vil reager, sier Knut Einar Rosendahl i SSB. (Bilde: SSB)

Miljøpolitikk kan gi kaos i oljemarkedet

Den amerikanske presidenten George W. Bush har sagt at USA skal kutte 20 prosent av landets forbruk av olje de neste 10 årene. Han er ikke alene.

De fleste oljeimporterende land ønsker å legge til rette for mer energieffektive biler og økt bruk av biodrivstoff for å gjøre seg mindre avhengig av olje fra Midtøsten og samtidig redusere klimagassutslippene. Dette har skremt OPEC.

Advarer

Kartellet advarer nå om at en storstilt satsing på biodrivstoff og energieffektivisering vil føre til store kutt i investeringene og enorme endringer i oljeprisen.

OPEC, som kontrollerer rundt 40 prosent av verdens oljeproduksjon, skal investere 130 milliarder amerikanske dollar fram til 2012. Fra 2013 til 2020 har OPEC planer om å investere ytterligere 500 milliarder dollar. Men ifølge Abdalla el-Badri, generalsekretær i OPEC, kan dette endres dramatisk hvis det blir en storstilt satsing på biodrivstoff i vestlige land.

To stemmer

På slutten av 1970-tallet etterfulgte OPEC de vestlige landenes bønn om å øke produksjonen på grunn av høy oljepris. Men de samme landene investerte samtidig i alternative energiformer, som kjernekraft og naturgass, og energisparing.

Dermed satset OPEC stort i ny produksjonskapasitet før de innså at behovet ble dramatisk redusert på midten av 80-tallet. OPEC ønsker ikke å gjenta denne tabben. Dermed er det svært usikkert hva som vil skje med oljeprisen i tiden framover.

Ny strategi

– En økt satsing på energieffektivitet og biodrivstoff gjør at OPEC må revurdere sin strategi, enten ved å redusere investeringene slik at vi får en høyere oljepris eller ved å satse på lavere priser for å beholde markedsandeler, sier Knut Einar Rosendahl i Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Det første alternativet kan være fornuftig hvis det kan påvirke politikerne i vesten til å redusere satsingen på alternative drivstoff, men det andre alternativet er trolig mer realistisk når det kommer til stykket.

Men har OPEC produksjonskapasitet til å presse prisene kraftig ned?

Urolig verden

– På kort sikt har OPEC en relativt begrenset mulighet til å presse ned prisene. Men de har nok olje, så på lengre sikt kan de øke investeringene og dermed presse prisene. Allerede i dag har OPEC rundt 10 prosent ledig kapasitet, mesteparten i Saudi-Arabia. Dessuten er en del kapasitet for tiden innelåst i Irak og Nigeria. Men Opecs muligheter til å øke produksjonen begrenses av ustabiliteten i Irak, problemene knyttet til Irans atomprogram og ugunstige kontraktsvilkår i landet, usikkerheten i Venezuela og Saudi-Arabia som ikke ønsker internasjonal deltakelse.

– Det er vanskelig å si hva OPEC finner lønnsomt. Mye tyder på at kartellet selv er usikker på hvor prismålet skal ligge. Trolig er det intern uenighet om hva som er optimalt, sier SSB-forskeren.

– Senker oljeprisen

Rosendahl har, sammen med tre andre forskere, laget økonomiske modeller for å se hvordan subsidiering av nye teknologier påvirker oljeprisen. – Vi fant at oljeprisen kan falle relativt fort og mye hvis nye teknologier blir subsidiert med tanke på å redusere CO 2-utslipp. Dette henger sammen med at subsidier stimulerer til mer forbruk av energi. Derfor må støtten til nye teknologier være ekstra stor for å redusere CO 2-utslippene. Vi finner ikke en like stor effekt på oljeprisen dersom de vestlige landene i stedet velger å innføre en CO 2- avgift for å redusere CO 2-utslippet, sier Rosendahl. Arbeidet skal snart publiseres i det internasjonale tidsskriftet Climate Policy.



Dramatisk endring

Ifølge analyseselskapet Wood Mackenzie vil ikke biodrivstoff erstatte mer enn 4 prosent av etterspørselen etter olje de neste ti årene, selv om det blir et teknologisk gjennombrudd på andre generasjons biodrivstoff. Men analytikerne advarer mot at selv en marginal endring kan føre til en dramatisk endring i oljeprisen. Wood Mackenzie estimerer videre at alternative drivstoff fra biologisk materialer, gas-to-liquids (gass gjort flytende), coal-to-liquids (kull gjort om til flytende drivstoff) og oljeskifer kan stå for 7 prosent av produksjonen innen 2025.

Claude Mandil, leder i Det Internasjonale Energibyrået (IEA) sier til Financial Times at selv i det verste scenariet for kartellet vil det bli et dramatisk behov for en økning i produksjonen.

– Selv i det scenariet hvor forbrukerlandene har innført en politikk for å redusere oljeforbruket, vil verdens oljeetterspørsel øke med opptil 10 millioner fat per dag, til 94,8 millioner fat per dag. Etterspørselen etter OPEC-olje vil øke fra 31 millioner fat per dag til 38,8 millioner fat per dag. Og hvis oljeimportørene ikke innfører tiltak for å stimulere bruk av biodrivstoff og energieffektivisering vil etterspørselen etter OPEC-olje være 42 millioner fat per dag i 2015. – OPEC har ingenting å frykte. Bidragene fra biodrivstoff vil bli svært små, sier han.