Statens vegvesen mener det er behov for ytterligere 230 mil med midtdelere på norske veier. Dette vil minske sjansene for alvorlige ulykker med 75 prosent. (Bilde: Schrøder, Tor Erik)

NASJONAL TRANSPORTPLAN

– Midtdelere prioriteres bekymringsverdig lite

Statens vegvesen vil bare bygge 90 nye mil med midtdelere.

Midtdelere reduserer antall drepte på høyt trafikkerte veier med 75 prosent. Likevel foreslår Statens vegvesen å bygge bare 90 nye mil med midtdelere.

Personskadeforbundet er bekymret over at Vegvesenet i forslaget til Nasjonal Transportplan foreslår bare 90 mil med midtdelere.

– I forhold til Sverige bygger vi kun en brøkdel. De totalt 70 milene med midtdelere som finnes i Norge i dag, tilsvarer det antall mil som bygges ut i Sverige i løpet av kun sju år. Midtdelere blir med andre ord ikke prioritert i det omfanget vi ønsker, sier generalsekretær i Personskadeforbundet Per Oretorp.

Les også: Målt til 93 km/t i 60-sone – slipper straff

Bare dobbel linje

Oretorp trekker fram at svært mange veistrekninger i Norge bare er skilt med forsterket midtlinje, altså to gule streker.

– Dette forhindrer verken førere som er ruspåvirket, får illebefinnende eller kjører uaktsomt fra å komme over i motsatt kjørefelt, sier Oretorp.

Statens vegvesen opplyser at antall drepte per 100.000 innbyggere i fjor lå på samme nivå i Norge og Sverige.

Statens vegvesen mener det er behov for ytterligere 230 mil med midtdelere, fordi dette vil minske sjansen for alvorlige ulykker på høyt trafikkerte veier med en fartsgrense på over 70 kilometer i timen med opptil 75 prosent.

Antallet alvorlig skadde langs disse veiene vil også bli halvert, viser erfaringene.

Se video: Den nye motorveien meter for meter

Avveining

Men i transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan, som skal legges fram neste vår, er ikke midtdelere prioritert i en slik grad.

Statens vegvesen har foreslått utbygging av kun 90 mil med midtdelere på det statlige veinettet.

– Dette er fordi vi stadig må gjøre en samfunnsmessig vurdering av hva som gir mest transportsikkerhet for minst mulig penger. Vi må gjøre en avveining mellom tiltak som skal minske risikoen for møteulykker, slik som midtdelere, og samtidig tiltak som skal hindre utforkjøringer og ulykker med fotgjengere og syklister.

– Det er en pakke av tiltak som må virke sammen innenfor rammen av gitte bevilgninger, sier direktør for trafikksikkerhet, miljø og teknologi i Statens vegvesen, Marit Brandtsegg.

Les også:

Vil heller ha vei enn intercity

Tror ikke mer penger gir samferdselsløft

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard