Microsofts www-dominans

  • ikt

Internett skulle bryte ned monopoler og gi like muligheter for alle til å ytre seg og spre sin informasjon. I praksis samles oppmerksomheten rundt noen få. En firedel av alle minutter som brukes på nett i USA går til bare tre selskaper: America Online, Microsoft og Yahoo. På verdensbasis er Microsoft i tet. 45 prosent av fem-på-topp-nettstedene i 26 undersøkte land er tilknyttet Microsoft ifølge en analyse fra Nielsen NetRatings presentert på thestandard.com. Bare en prosent er AOL nettsteder, mens Yahoo har 14 prosent.

Men de høye besøkstallene er ikke en indikasjon på populariteten, snarere et uttrykk for smartness fra Microsofts side. Nye PCer med Windows har Explorer som nettleser og Microsoft som startside. 59 prosent av amerikanske brukere har ikke endret startsiden. En annen måte trafikken øker på er hver gang en internettbruker skriver et navn i URL-feltet som ikke finnes. Da trer Microsofts Explorers autosøk-funksjon i kraft. det gir et ekstra oppsalg på Microsofts internettsider. Autosøk utgjorde fire prosent av Microsofts sidevisninger i juni ifølge trafikkanalyseselskapet Compete.

Innloggingssiden Passport scorer høyt på trafikkmålingene i flere land. Det er ikke noe nettsted, men heller en inngangsside for brukeridentifikasjon.

Størst trafikk er det likevel epost-tjenesten Hotmail som skaper. Ifølge Compete kommer hele 80 prosent av sidevisningene i USA fra Hotmail.

MEST POPULÆRE I 26 LAND*

1 Yahoo 120.2

2 MSN 102.7

3 AOL Time Warner 94.1

4 Microsoft 69.7

5 Lycos Network 68.1

6 Excite@Home 33.1

7 About The Human Internet 26.2

8 InfoSpace 25.2

9 Google 24.5

10 Amazon 24.4

11 eBay 24.0

12 CNET Networks 23.5

13 Walt Disney Internet Group 22.2

14 Vivendi Universal 21.5

15 FortuneCity 20.6

*Unike besøkende i millioner

Kilde: Nielsen NetRatings, July 2001/Thestandard.com

MEST POPULÆRE I NORGE*

1 Sol.no 0.9

2 Startsiden.no 0.6

3 MSN.com 0.5

4 Microsoft.com 0.5

5 Passport.com 0.4

*Unike besøkende i millioner

Kilde: Nielsen NetRatings, July 2001/Thestandard.com