- Bussmetroen er en del forsinket, men det er arbeidet mye med finansiering og tekniske planer, sier overingeniør ved Vest-Agder vegkontor, Alf Helge Vindsland.
Bilistene i bompengeringen skal finansiere hoveddelen av denne kollektive ryggraden i byen. Resten tar fylkeskommunen og Kristiansand kommune. De tekniske planene krever nå bare små justeringer, og håpet er å sette spaden i jorda allerede i oktober. Et endepunkt er nytt og alle eksisterende holdeplasser skal rustes opp.
Vindsland sier den største flaskehalsen blir sanntids-informasjonssystemet. Anbudet må ut i EØS-området. Leverandør blir derfor ikke klart før i januar neste år.
Samtlige holdeplasser skal få dette systemet. Alle som venter på bussen, kan dermed lese når den kommer og hvilken linje det er. I tillegg skal det stå informasjonstavler i gågata i Kvadraturen. Det er en del spenning knyttet til rutefrekvensen, noe som til syvende og sist blir et økonomisk spørsmål.
Bygningssjef i kommunen, Ingvald Kårikstad mener tilbudet vil bli så enkelt og avgangene så tett at det ikke blir nødvendig å kjenne til rutetabellene. Fellestraseen fra Vågsbygd til Rona er på 10 kilometer. I hver endestasjon deler metrobusslinjen seg i tre. For trafikanter utenfor grunnlinjen er naturligvis de enkelte rutetidene av interesse.
Fortsatt er det ikke bestemt om bussmetroen skal starte opp med nye busser - eller bare med dagens eksisterende.
- Det er heller ikke avgjørende, det er ingen begrensninger ved valg av busser eller drivstoff. Når det engang tas nye, miljøvennlige beslutninger, kan bussene skiftes ut suksessivt, sier Kårikstad.