- Mesta har et langsiktig og industrielt perspektiv på dette oppkjøpet, sier adm. direktør Kyrre Olaf Johansen i Mesta. (Bilde: Mesta)

Mesta vil ta klimaansvar

  • Bygg

Hvert syvende tonn CO 2 kommer fra bygge- og anleggsnæringen.

Nå vil næringen ta ansvar for det ytre miljø og bli pådrivere.

Kravstore

– Vi må tørre å sette oss noen mål, vi må stille krav ved både innkjøp og leie av maskiner, sa direktør, Kyrre Olaf Johansen i Mesta under et innlegg under Byggedagene som nå pågår i Oslo.

Johansen var meget konkret, og kunne fortelle at hans eget selskap i 2006 slapp ut 63.200 tonn CO 2.

Analyse – tiltak

– Fram til nå har vi brukt tiden til å analysere utslippene, nå skal vi se hvor vi kan kutte og sette oss noen mål, sa han.

Johansen pekte på den store interessen rundt flyreiser og papirbruk, og avfeide det som nærmest ubetydelig for egen næring.

– Det er jo vel og bra, men det står ikke for mer enn to til tre prosent av CO 2-utslippene. Hva med de resterende 97 prosentene?, spurte han retorisk.

Ubetalt innsats

Men det koster å gå foran. Johansen hevdet at Mesta var det første selskapet i Norge som tok i bruk hydrogenbiler.

– Det er dyrt, det koster 8000 kroner for en fylling.

Videre hevdet han at Mesta var først ute med klimaregnskap og at selskapet har kjøpt mer enn hundre lastebilder med mindre utslipp enn kravene.

Biodieselmangel

– Vi har økt forbruket av biodiesel fra 17.000 liter til 110.000 liter, den eneste grunnen til at vi ikke bruker mer er at det er ikke mer å få fatt i.

Bruken av vanlig diesel er redusert med to millioner liter til 17,5 millioner liter. 1500 GPS'er er kjøpt inn for å styre bilene optimalt og redusere forbruket.





– Til nå har det ikke betalt seg, med ett unntak i Oslo kommune, har vi ikke vunnet en eneste kontrakt på grunn av vår satsing på ytre miljø.

Les også:

Etterlyser krav

Mesta-direktøren etterlyste klimakrav fra kundene.

– Jeg foreslår årlig rapportering av klimatiltak, vi må innarbeide klimatiltak som evalueringskriterium. Så lenge det ikke får konsekvenser for Mesta om vi slipper ut 60.000 tonn eller 100.000 tonn blir det kun opp til oss selv. Teknologien er der, mulighetene er der. Det som mangler er ambisjoner og evnen til å samarbeide, hevdet Johansen.

Ja fra Vegvesenet

– Ja, det tror jeg ganske bestemt, svarte veidirektør Terje Moe Gustavsen på spørsmål om Statens vegvesen vil stille klimakrav til sine leverandører.

Moe Gustavsen lovte der og da, under debatten etter Johansens innlegg, at han ville ta kontakt med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, EBA, for å utarbeide kriterier for hvordan klimatiltak kan vektlegges når vinnere av anbudskonkurranser skal kåres.

– Det er nettopp mitt poeng, dette må inn i evalueringskriteriene for å virke, sa en fornøyd Johansen.

– På sikt vil ikke spørsmålet være om klimatiltak er lønnsom butikk eller ikke, spørsmålet blir butikk eller ingen butikk, sa Johansen.





Han ønsker å vise at klimatiltak kan bli lønnsomt, og Mesta ønsker å ta en ledende rolle.

I dag er rollen som klimaleder i BA-næringen ledig.

Les også: