Frodeåstunnelen viste seg vanskeligere enn forutsatt, og endte i retten. Nå har Mesta vunnet annen runde, etter å ha tapt i første. Dommen er foreløpig ikke rettskraftig.

Mesta vant over Vegvesenet

  • Bygg

Mesta saksøkte opprinnelig Statens vegvesen for 58 millioner kroner grunnet forsinkelser som ifølge Mesta hovedsakelig skyldtes langt dårligere og vanskeligere fjell enn forutsatt.

I Tønsberg tingrett tapte Mesta på alle punkter. Selskapet valgte likevel å anke saken, og har nå fått gjennomslag i Agder lagmannsrett for deler av kravet.

Krav avvist

Mesta er tilkjent til sammen 37 millioner kroner. Av Mestas øvrige krav ble det største, knyttet til uenighet om injeksjonsmetoder og sementkvaliteter, avvist også av lagmannsretten.

Kontrakten ble signert i april 2004, der het det at tunnelen skulle være ferdigstilt 1. mai 2007.

Men tunnelen ble først åpnet 13. mars 2008. Frodeåstunnelen er en toløps tunnel med to kjørefelt i hver retning på 1910 meter. Tunnelen går gjennom bergarten rombeporfyr.

Burde vært informert

I dommen heter det blant annet at «Byggherren har risikoen for at tegninger og beregninger er riktige, og entreprenøren for at arbeidet blir fagmessig utført.»

Lagmannsretten gjør det klart at Mesta burde vært bedre informert om det dårlige berget. Vegvesenet satt blant på en rapport utarbeidet for Jernbaneverket så tidlig som 1999 der det er beskrevet behov for ekstra sikring utført som en kombinasjon av fiberarmert sprøytebetong og bolting.

Denne rapporten fikk ikke Mesta tilgang til. Videre advarte Norconsult Statens vegvesen om dårlig fjell, og behov for ekstra boringer, heller ikke denne advarselen videreformidlet Vegvesenet til Mesta.

Fornøyd

Mesta vurderer nå om selskapet skal akseptere dommen eller bringe den inn for Høyesterett.

– Vi er tilfredse med at lagmannsretten har gitt oss medhold i at fjellet var dårligere enn hva som kom frem i anbudsdokumentene, sier kommunikasjonssjef Erik Riste i Mesta.